loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلام و ساماندهی جمعیت

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده حسن رهبری

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 128

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 87395 10003022
4,000 3,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده قبل از ورود به بحث اصلی- بیان دیدگاه های مختلف اسلام و مسلمانان درباره کنترل جمعیت»- به بحث «انفجار جمعیت» و «سیاست های جمعیتی» پرداخته است.

انفجار جمعیت زمانی رخ می دهد که نرخ مرگ و میر کاهش یافته و نرخ زاد و ولد افزایش یابد و این پدیده پیامدهایی را در پی خواهد داشت که در این کتاب به برخی از آن ها اشاره شده است. مثل کاهش درآمد سرانه کشور و خانوارها، افزایش نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بالا رفتن هزینه غذا، آموزش و پرورش، درمان و مسکن، بالا رفتن نرخ بیکاری و ...(ص 16)

«سیاست های جمعیتی، مجموعه اصول، چاره جویی ها، آهنگ و اراده ی نگاشته و گردآوری شده جمعیتی است که از سوی دولت ها در پیش گرفته می شود و هدف سیاست جمعیتی، منطقی و همآهنگ سازی دگرگونی های جمعیتی با زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است تا رفاه بیشتر جمعیت را فراهم سازد.»(ص 17)

نویسنده با اشاره به دیدگاه برخی دانشمندان، نظرات آنان را در باب جمعیت ارائه داده است که می توان به نظریه شخصیت هایی چون افلاطون، ارسطو، آگوست(امپراطور روم)، ابن خلدون، ابن مسکویه، ابوریحان بیرونی، توماس رابرت مالتوس، خروشچف(رهبر اتحاد جماهیر شوروی) و ژنرال دو گل اشاره کرد.

بسته به تفکرات و سیاست های مختلف، هر یک از شخصیت های مورد نظر، نظراتی خاص در رابطه با جمعیت داشته اند.

در بخش کوتاهی، سیاست های جمعیتی ایران از سال های 57-1346 تاکنون مورد اشاره اجمالی قرار گرفته است.

در بخش های دیگر کتاب دیدگاه علمای اسلامی قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی قرار گرفته و معرفی شده اند. نظریات شخصیت هایی چون امام خمینی(ره)، شهید محمدباقر صدر، شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه جعفری، شهید هاشمی نژاد، جعفر سبحانی و دیدگاه فقیهان اهل سنت مطرح شده و مواضع هر کدام در برابر موضوع همراه با شواهدی ارائه شده است. سخنرانی ها و مطالب این افراد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

درباره دیدگاه های مختلف قبل از انقلاب و از آن جمله دیدگاه های نمایندگان فکری حوزه های علمیه، نظرات مختلفی وجود دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما