loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساواک: سازمان اطلاعات و امنیت کشور

1357 - 1335

ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

نویسنده مظفر شاهدی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 910

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که در سال 1335 و دوره‌ پادشاهی محمدرضا پهلوی شکل گرفت، مولود فضای سیاسی اجتماعی سال ‌های پس از کودتای 28 مرداد 1332 بود. ساواک به سرعت به سازمانی مخوف و غیرانسانی اشتهار یافت. مجموعه‌ عملکرد 22 ساله ساواک نشان می ‌دهد که این سازمان جز در راستای استبداد حکومتی قدم برنداشت.

در کتاب حاضر تلاش شده است تا با پرداختن به این سازمان اطلاعاتی، بخش مهمی از تحولات ایران در بیست و پنج‌ ساله‌ اخیر سلطنت پهلوی با نگرشی آسیب ‌شناسانه تجزیه و تحلیل گردد.

نویسنده به دنبال پاسخ دادن به سوالاتی از این قبیل است:
ساواک در کدام فضای سیاسی اجتماعی و در راستای چه مقصودی تاسیس شد و در 22 سال فعالیت خود چه اهدافی را دنبال کرد و چه کارنامه‌ ای از خود برجای گذاشت؟
در پاسخ به این پرسش‌ ها، نویسنده این موارد را در نظر گرفته است:
ساواک مولود خشونت بود و فضای سیاسی اجتماعی رعب ‌انگیز سال‌ های پس از کودتای 28 مرداد 1332 که با سلطه‌ فزاینده‌ خارجی همراه بود، مقدمه‌ تاسیس این سازمان شد؛ آغاز جنگ سرد بین بلوک شرق و غرب، هم‌ چنین موقعیت ژئوپولتیکی ایران در خاورمیانه و نیاز مبرم آمریکا به حفظ، گسترش و تحکیم موقعیت خویش در ایران در ردیف مهم ‌ترین دلایل تاسیس ساواک برشمرده می ‌شود؛ برای عملی شدن دو هدف مذکور، ساواک هر آن‌ چه در توان داشت برای نقض حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران به کار بست؛ با آغاز حرکت ‌های مردمی در سال‌ های دهه‌ 1350، حکومت پهلوی و حامیان خارجی آن ‌ها امیدوار بودند ساواک در کنترل اوضاع گامی جدی بردارد، اما این سازمان و عملکرد سوءش در سال‌ های گذشته‌ خویش از مهم ‌ترین علل آغاز حرکت‌ های مردمی بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما