loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانشنامه علایی پورسینا (بخش الهیات)

بازنویسی و مطالعه تطبیقی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

دانشنامه علایی در قیاس با سایر نوشته ‌های ابن سینا بسیار مختصر است، با این همه برخی از نکات طرح ‌شده در این کتاب را جای دیگر نمی‌توان دید. در عین حال متن دشوار است و محتوا در برخی موارد، دیریاب. علت این است که متن به زبان پارسی هزار سال پیش است و فلسفی؛ نکته اول موجب شده کتاب حتی در محافل فلسفی مهجور بماند و نکته دوم موجب شده است که حتی در محافلی که به فرهنگ و ادب پارسی کهن دل بسته‌اند دانشنامه چندان مورد استقبال قرار نگیرد. این کتاب تلاشی است برای غلبه بر این دو مشکل. از آن گذشته، در کتاب، آراء ابن سینا جابه‌جا با افکار بزرگ‌ترین متفکران مسلمان مثل غزالی، ابنرشد، فخر رازی و برجسته‌ترین اندیشمندان غرب قرون وسطی و عصر جدید مثل آکوئیناس، ابن میمون، دکارت و کانت مقایسه شده است، که این کار نه تنها برای علاقه‌مندان به مطالعات تطبیقی زمینه ‌هایی مناسب برای پژوهش را معرفی می‌کند، بلکه موجب می‌شود وزن و مقام واقعی ابن سینا از خلال این مقایسه ‌ها بهتر درک شود.

کتاب حاضر به عنوان کتاب مبنایی در درس فلسفه مشاء در همه مقاطع رشته‌های فلسفه و فلسفه اسلامی قابل استفاده است. از استادان و صاحب‌نظران ارجمند تقاضا می‌شود با همکاری، راهنمایی و پیشنهادهای اصلاحی خود، ما را در جهت ارتقای کیفی کتاب حاضر و تدوین دیگر آثار مورد نیاز جامعه دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران یاری دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما