loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر و سلوک؛ منزل چهارم: تخلیه (پیراستن)

شرح منازل هفتگانه / 4

ناشر موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (س)

نویسنده حسین مظاهری

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 280

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب پیش رو، دفتر چهارم از دفاتر سیر و سلوک، با عنوان «تخلیه» است که به شرح چهارمین منزلِ سیر و سلوک اختصاص دارد.
در کتاب حاضر، مباحث کاربردی و مفیدی پیرامون منزل چهارم سیر و سلوک، یعنی «تخلیه» یا همان پاک ‌سازی نفس از رذائل و پلیدی‌ ها تبیین گردیده است.

در فصل اوّل کتاب، به معنا و جایگاه تخلیه در سیر و سلوک پرداخته شده و سپس، پاک ‌‌سازی نفس، در آیات نورانی قرآن کریم و در روایات شریف اهل‌بیت و همچنین از نظر عقل و اجماع دانشمندان علوم اسلامی، بررسی گردیده است.

فصل دوّم، به بیان پنج نکتۀ مقدّماتی و قابل توجه، پیش از ورود به منزل تخلیه، اختصاص یافته است. در این فصل، توجّهات و نگرش ‌های پیشینیِ پاک‌ سازی نفس، تبیین می‌گردد.

در فصل سوّم کتاب، راهکارهای عملی و کاربردیِ تخلیۀ نفس از صفات رذیله و کدورت‌ های قلبی، تشریح گردیده است. در این راستا، ده راهکار مفید و مؤثر ارائه شده که سالکان الی‌ الله می ‌توانند با بهره‌ گیری از آن راهکارها، مسیر پر فراز و نشیب منزل تخلیه را برای خود هموار سازند.

فصل چهارم این دفتر، حاوی تعریف و شرح فشرده‌ ای از چهل صفت رذیله است. در این فصل، ضمن تشریح ریشه‌ ها و عوامل پدید آورندۀ اهمّ خصلت‌ های ناپسند، به راهکارهای رفع یا سرکوب هر یک از چهل رذیلت اخلاقی نیز به صورت مختصر اشاره شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما