loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استناد به سیاست‌ های کلی نظام در دیوان عدالت اداری

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده هادی طهان نظیف | رضا بکشلو

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 208

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 89882 10003022
104,000 93,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

پژوهش حاضر روشی توصیفی - تحلیلی دارد و روش جمع‌ آوری اطلاعات تلفیقی از روش کتابخانه‌ ای و روش میدانی بوده است. طبعاً همه مواردی که به نقل وضعیت موجود نظام حقوقی در خصوص سیاست‌ های کلی و دیوان عدالت اداری پرداخته شده، مشمول وجه توصیفی است و در مواردی که تلاش شده مبتنی بر اصول حقوقی استدلال شود، وجه تحلیلی را پررنگ می‌ کند. ساختار پژوهش مبتنی بر سؤال اصلی پژوهش در سه فصل تبویب شده است. در تمامی فصول سعی شده تا از ایجاز مخل و اطناب ممل خودداری شود.
در فصل اول پژوهش ضمن بررسی مفهوم، ماهیت و جایگاه سیاست‌ های کلی در نظام حقوقی ایران، سعی شده است تا از ابتدای مباحث، آثار و نتایج محمول بر رویکردهای مختلف تبیین شود تا ابعاد مختلف اختیار این نظریات به عنوان نظر مختار روشن شود. بررسی مبنا، سابقه و کیفیت نظارت بر اجرای سیاست‌ های کلی نظام آخرین مبحث فصل اول خواهد بود.
در فصل دوم و در مقام ترسیم حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری، باید ابتدا صلاحیت ماهوی دیوان عدالت اداری در این زمینه مورد بررسی قرار می‌ گرفت، لذا مبحث اول این فصل به تحلیل گستره صلاحیت نظارت بر اجرای سیاست‌ های کلی نظام اختصاص داده شده است تا روشن شود گستره و قلمرو الزام سیاست‌ های کلی چه سطوحی را دربرمی‌ گیرد و سپس متناظر با این سطوح مرجع صالح در امر نظارت مشخص شده است. می‌ توان گفت در این فصل تلاش شده تا به صورت گام به گام صلاحیت دیوان عدالت اداری در امر نظارت بر اجرای سیاست‌ های کلی نظام مورد بررسی قرار گیرد.
در فصل سوم نیز پس از تبیین جزئیات نسبتِ حقوقی موجود میان سیاست‌ های کلی نظام و قوانین و مقررات، الگویی در باب کیفیت استناد به سیاست‌ های کلی نظام در دیوان عدالت اداری ارائه شده است. همچنین در این فصل نسبت میان مراجع مختلف نظارتی در خصوص نظارت بر سیاست‌ های کلی نظام تبیین شده است. بررسی رویه دیوان عدالت اداری در این زمینه موضوع پایانی این فصل خواهد بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما