loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجارب مقاوم‌ سازی اقتصادی در ایران و جهان - جلد اول

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سعید سیدحسین زاده یزدی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 360

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 90426 10003022
220,000 198,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از عرصه­ ‌های مهم پیشرفت و توسعه در جوامع کنونی پیشرفت اقتصادی است. بررسی تجربه توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها در این عرصه‌ نشان می‌ ­دهد، در هر جای دنیا اصل بر استحکام، مقاومت و قوام است و این‌ یک اصل عقلی است.

نظریه اقتصاد مقاومتی الگویی تجربه شده و علمی در دنیاست که دغدغه سایر کشورها نیز بوده است، بنابراین بررسی تجارب این کشورها می‌ ­تواند در مرحله اول به گفتمان‌ سازی این نظریه در فضای علمی و دانشگاهی بینجامد و در مرحله دوم زمینه تحقق اقدام و عمل و نیز استفاده از تجارب عملی و سیاست‌ گذاری کشورهای دیگر ـ البته با لحاظ کردن مقتضیات بومی و با بهره‌ گیری از الگوی اسلامی – ایرانی ـ در جهت اصلاح اقتصاد ایران را فراهم آورد.

با توجه به کمبودی که در محیط آموزشی و پژوهشی کشور در زمینه­ وجود منبع درسی جهت آموزش درس اقتصاد مقاومتی در محافل علمی و دانشگاهی وجود داشت و با توجه به تجربه مؤلف کتاب در زمینه آموزش و پژوهش اقتصاد مقاومتی، این کتاب با رویکرد کتاب درسی و نیز با باز کردن عرصه‌ ­ای برای رویکردهای پژوهشی در خصوص اقتصاد مقاومتی، تحت عنوانِ «تجارب مقاوم­سازی اقتصادی در ایران و جهان» برای سه واحد درسی برای مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده است که با توجه به توضیحات فوق می‌ توان هدف کلی کتاب را این‌ گونه بیان کرد: «فهم، بررسی و تجزیه و تحلیل تجارب کشورها، اندیشه‌ ها و وقایع اقتصادی در ایران و جهان در خصوص مقاوم­‌ سازی اقتصادی و بررسی دلالت ­‌های آن برای مقاوم‌­ سازی اقتصادی در اقتصاد ایران».

در فصول مختلف جلد اول این اثر، راجع به مفهوم اقتصاد مقاومتی و تجارب مقاوم سازی، بحران های مالی، مکاتب رشد و اقتصاد سیاسی بین الملل، و تجارب کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، ژاپن و روسیه پرداخته شده است. تجربه مقاوم‌ سازی اقتصادی در بستر تمدن اسلامی و در سیره پیامبر اکرم (ص) و هم‌ چنین ایران عصر قاجار تاکنون نیز در بخش های پایانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

با توجه به تأکید مؤلف بر دلالت‌ ­گیری از تجارب مورد نظر برای مقاوم­سازی اقتصادی ایران، در هر فصل در قالب قاب­های آموزشی، نکاتی جهت ارتباط­گیری بین تجارب مورد نظر و شرایط اقتصاد ایران ارائه شده است و در انتهای فصول نیز در قالب معرفی موضوعات پیشنهادی جهت تحقیقات بیشتر، منابع برای مطالعه بیشتر و نیز کاربردی کردن آموخته‌­ ها، سعی شده موضوعات و مجال­‌ هایی جهت تحقیق و پژوهش بیشتر در حوزه ­‌های آموخته شده فراهم گردد.

با توجه به اینکه تجارب مقاوم­سازی اقتصادی در ایران و جهان به مباحث این کتاب ختم نمی­ ‌گردد، سایر مباحث این مجال ان‌ شاء ­الله در جلد دوم این اثر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در جلد دوم این کتاب به توفیق الهی تجارب کشورهای ترکیه، چین و کره جنوبی، تجربه برخی بحران ­‌های مالی و اقتصادی و نیز تجارب مقاوم‌ ­سازی اقتصادی در ایران معاصر از جمله تجربه دفاع مقدس، جهاد سازندگی، تجربه تحریم در دوران پس از انقلاب اسلامی و نیز سایر تجارب مقتضی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما