loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حدیث پژوهی - جلد سوم

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده مهدی مهریزی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 400

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 90628 10003022
160,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

حدیث، دومین سند دین است که پس از قرآن، بیشترین سهم را در شناختن و شناساندن اسلام و شکل گیری و بالندگی علوم اسلامی داشته است. حدیث، میراث ماندگار معصومان علیهم السلام است که به شرح و تفسیر قرآن و تبیین دین می پردازد.

پیشوایان معصوم علیهم السلام، مسلمانان را به فراگیری و فهم حدیث و مذاکره و نشر آن، ترغیب بسیار کرده اند و همین امر، از ابتدا تاکنون، سبب رونق این دانش بوده است.

تلاش عالمان، محدثان و حافظان حدیث و سنت در طول تاریخ اسلام، ستودنی است. آن بزرگواران از ثبت و ضبط حدیث آغاز کردند و با ترجمه، شرح، تعلیق، جامع نویسی و گردآوری احادیث، حراست از این مجموعه را ادامه دادند . این تلاش، امروزه با تصحیح کتب حدیث، معجم نویسی، مسندنویسی، گزیده نویسی، واحد سازی مجموعه ها و ایجاد بانک های اطلاعات حدیثی ادامه یافته است که بحمداللّه رشد و بالندگی شایسته ای دارد و تلاش های والای پیشینیان را روشنتر می نمایاند.

در حوزه علوم حدیث و دانش های وابسته به آن، رشته های متعددی چون رجال، درایه، تاریخ حدیث، مصطلحات حدیث، فقه الحدیث، غریب الحدیث و... شکل گرفت و بدین سان، ابعاد بهره وری از آن مجموعه گرانسنگ، استوارتر و گسترده تر گشت. تلاش های انجام شده و به ثمر رسیده، به راستی بسیار است که باید بدان بالید و آن را پاس داشت. با این همه، باب پژوهش در این حوزه همچنان گشوده است و گِرِه ها و دشواری ها نه تنها یکسره از میان نرفته، بلکه به لحاظ شرایط ویژه فرهنگی و اجتماعی ای که جامعه اسلامی دارد، افزون نیز شده است.

به جرئت می توان گفت که بسیاری از پرسش ها درباره اسلام، به حدیث و سنت برمی گردد. بررسی این پرسش ها و دستیابی به قواعدی روشن در فهم حدیث، کاری ضروری است. عرضه مدوّن و سامان یافته علوم حدیث، قواعد رجالی و فقه الحدیث در عصر گسترش دانش ها بایسته ای دیگر است . مطالعه جدی درباره احادیث مجعول و ارائه طُرُق روشن در شناسایی آنها، جای تردید ندارد. بررسی احادیث متعارض و یافتن راه های معقول جهت حل تعارض نیز کاری برجای مانده است. تفکیک و رده بندی محتوایی احادیث و یافتن شیوه ها و قواعد مناسب آن، ضرورت دیگری است؛ زیرا حدیثی که در زمینه معارف به ما رسیده، با آنچه به احکام فقهی مربوط است و یا آنچه به بیان آداب و رسوم اختصاص دارد، یکسان فهم نمی شود و قواعد برداشت از آنها هم یکی نیست. به بیان دیگر، کشف و شناساندن قواعد عام و خاص فهم حدیث، نیازی است بس مبرم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما