loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مثل ماه شب چهارده

ناشر معین

نویسنده هوشنگ مرادی کرمانی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 71

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 90729 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
28,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب کبوتر توی کوزه اثر ه‍وش‍ن‍گ‌ م‍رادی‌ ک‍رم‍ان‍ی‌ از انتشارات معین منتشر شده است.
«مثل ماه شب چهارده» جزو جدیدترین آثار هوشنگ مرادی کرمانی است این داستان را می توان به نوعی ادامه دهنده خط فکری نوگرایانه نویسنده دانست که در تار و پود داستان های دوره دوم نویسندگی اش تنیده شده است. آنچه داستان های دوره جدید مرادی کرمانی مربای شیرین، مهمان مامان، لبخند انار را از دیگر آثار او متمایز می کند، دست زدن به تجربه های متفاوتی است که طی آن فضاها و مضامین متفاوتی خلق شده اند.
اولین ویژگی بارز چهار داستان فوق آن است که تمام اتفاقات آن در یک فضای کاملا" شهری و مدرن رخ می دهد و از این رو شخصیت ها، فضاها، گفتگوها و لحن و زبان اثر کاملا" متفاوت با آثار پیشین است. نویسنده، این بار هم طرح داستان را در بستری اجتماعی به پیش می برد و خیلی زود خواننده را در دل شرایط بحرانی طراحی شده فرو می برد.
شخصیت های اصلی داستان بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند: دانش آموزان به دلیل علاقه شان به فراگیری هنر کاریکاتور و بنا به دستور معلمشان مجبورند کاریکاتور پیرمردها وپیرزن های شهر را طراحی کنند. آنها با مقاومت بزرگترهایی مواجه می شوند که فکر می کنند، کودکان می خواهند مسخره شان کنند و ...
نویسنده این بار شخصیت های فقیر و محروم روستا را فراموش کرده و به خلق شخصیت های جدیدی دست زده که بارزترین تفاوتشان باهوش بودن و سماجتشان است. کودکان داستان جدید مرادی کرمانی نسل سومی هایی هستند که دور از چشم بزرگترها برای فراگیری یک هنر مدرن تلاش می کنند.
بچه های امروزی نویسنده آن قدر جسارت دارند که حتی کاریکاتور معلمشان را هم می کشند و به او نشان می دهند و دقیقا" در نقطه مقابل مجید (قصه های مجید) قرار می گیرند که در مدرسه شان فلک می شد و جلوی معلمش دست و پایش را گم می کرد.
نویسنده برخلاف داستان های قبلی اش به دنبال نمایش »تقابل خیر و شر« و پررنگ کردن آن است. در جامعه آرمانی که داستان های دوره اول در بستر آن اتفاق می افتاد، خبری از شخصیت های منفی نبود و »خط اصلی قصه« همه آدم ها را تا حدودی موجه و صاحب حق معرفی می کرد، ولی در داستان جدید، مرادی کرمانی در فضاسازی های صفحات نخست، ذهن مخاطب را برای ورود به جامعه ای متظاهر آماده می سازد.
این جا محله ای قدیمی و ریشه دار است. با آدم هایی که مدام به هم لبخند می زنند، حتی اگر از هم خوششان نیاید. روزی چند تا از نوجوانان با استعداد کاریکاتوریست از دست پیرمردها کتک می خوردند، زخم و زیلی می شدند و فحش و بد و بیراه می شنیدند.
در چنین فضایی یک مسئله کوچک می تواند وضعیت متعادل موجود را برهم زند و گره داستانی را ایجاد کند. بدین ترتیب صحنه چالش شخصیت های مثبت و منفی خیلی زود شکل می گیرد. محله به هم ریخته بود. پیرمردها و پیرزن ها غر می زدند، پیرمردها بچه های فضول و دوربین و قلم به دست را که می دیدند رویشان را برمی گرداندند یادنبال شان می کردند و می زدند.
مرادی کرمانی به دلیل دلبستگی عاطفی که به دنیای کودکان دارد، زیرکانه به دفاع از رفتارهای معصومانه شخصیت های کم سن و سالش می پردازد و درمقابل فضای زندگی انسان های قطب منفی داستان را فضایی مسئله دار، پراشکال و قابل نقد معرفی می کند. بله این حقیقت تلخی است.....
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما