loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازسازی متون کهن حدیث شیعه (روش، تحلیل، نمونه)

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده سید محمد عمادی حائری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 528

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 90866 10003022
180,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

حدیث نزد مسلمانان از دو بخش تشکیل شده است: سند حدیث که عبارت است از سلسله راویانی که متن حدیث را برای یکدیگر نقل کرده‌اند، و متن حدیث، برای تعیین وثاقت حدیث‌، علمای مسلمان از دیرباز روش‌هایی اندیشیده‌اند که عمدتا بر اثبات یا نفی وثاقت سلسله راویانی که متن حدیث را روایت کرده‌اند استوار بوده است. اما در گذشته‌های دور، نزد علمای شیعی روش دیگری برای اثبات متون حدیثی و اعتبار آن‌ها وجود داشت که بر حجیت آثاار مکتوب و اعتماد بر منابع حدیثی معتبر مبتنی بود؛ شیوه‌ای که اساس نقد حدیث را بر اعتبار منابع مکتوب حدیث و وثاقت آن‌ها می‌نهاد، به جای آن که در پی اثبات وثاقت نقل شفاهی متن حدیث باشد. کتاب حاضر، از سویی عهده‌دار معرفی روش‌شناسی مخدثان قدیم شیعه در نقد حدیث و حجیت آن است، و از سوی دیگر می‌کوشد تا با تشریح روش‌های بازسازی متون کهن حدیث و تبیین مشکلات و معضلات پیش روی آن، روزنه‌ای برای بازگشت بدان شیوه اصیل و واقع‌گرا بگشاید. کتاب حاضر از آن رو که از روش‌های بازسازی متون کهن مفقود، منبع‌شناسی و شیوه‌های دستیابی به متن اصیل (با روش‌های خص اثبات متن) سخن می‌گوید به بخش‌هایی از دانش متن‌شناسی تعلق می‌یابد، و از آن‌جا که به دنبال شناخت روش محدثان قدیم شیعی در اثبات اصالت متون حدیث است در حوزه بخشی از دانش حدیث که به وثاقت احادیث، مصدریابی و تاریخ تدوین متون حدیثی می‌پردازد جای می‌گیرد. خواننده آگاه به روش‌شناسی فقه، حدیث و اصول در تاریخ علم اسلامی، و آشنا با شیوه‌ها و پیش فرض‌های پژوهش‌های متن‌شناسی در دنیای امروز، با مطالعه دقیق کتاب حاضر، تصویری روشن از روش بازسازی متون کهن حدیث، نقش آن در تحلیل کتابشناسی حدیث شیعه، اهداف تحلیل کتابشناسی حدیث و معضلات و مشکلات پیشاروی آن، به دست خواهد آورد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما