loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مولفه های قدرت در جمهوری اسلامی ایران

5 (1)

ناشر خبرگزاری فارس

نویسنده منوچهر محمدی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 326

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

در ادبیات سیاسی "قدرت" مفهومی بسیط دارد و توانایی انجام دادن کار و اعمال اراده بر افراد دیگر جهت بروز رفتار مطلوب معنا شده است و تقریبا تمام نظریه پردازان قدرت، اعمال سلطه را کلید واژه اساسی قدرت معرفی کرده اند. هر چند در میان این تعاریف، واژه "توانستن" بین اندیشمندان غربی با اسلامی مشترک است، اما نباید از نظر دور داشت که در کنار واژه "توانستن"، یک واژه کلیدی دیگری وجود دارد که آن "خواستن" است. به تعبیر دیگر، بزرگانی همچون حضرت امام خمینی (ره) همواره در کنار واژه "توانستن"، از کلید واژه مهمی بنام "خواستن" نیز استفاده می کردند. بنابراین، آنچه در مفهوم دینی قدرت باید به آن توجه داشت این است که قدرتی مشروع و قابل قبول است که در کنار توانایی اعمال آن، بر مبنای خواسته مردم باشد. به همین جهت است که مفاهیمی مانند قدرت، قدرت ملی، امنیت ملی و مانند آنها، مفاهیمی بزرگ و پیچیده هستند و درک این مفاهیم از طریق تحلیل اوصاف و ابعاد آن مفیدتر از تعریف سطحی و ساده آنها خواهد بود.

لذا برخی برای ادراک این مفهوم، آن را در سه سطح دسته بندی کرده اند: 1- منابع یا قابلیت ها که در واقع قدرت بالقوه محسوب می شوند 2- قدرتی که در تحول فرایندهای ملی حاصل می شود 3- قدرت با نگاه نتیجه یا چیزی که یک دولت یا نظام سیاسی را در شرایط خاص حاکم می کند.

کتاب حاضر تلاش داشته در کنار مفهوم شناسی قدرت در اندیشه های غربی، نقد قدرت در غرب را به تصویر کشیده و با بیان منشاء قدرت در اسلام و تقسیم بندی قدرت به سخت، نرم و هوشمند، مولفه های قدرت معنوی و مادی را با ذکر مصادیق روشن سازد. امروزه مفهوم قدرت از شکل سنتی خود خارج شده و تنها قدرت را با نگرش سنتی نمی سنجند، بلکه با نگاه به عناصر قدرت بویژه قدرت ملی یک واحد سیاسی سعی می کنند مولفه های جدید شکل دهنده قدرت را شناسی و در تقسیم بندی و اولویت بندی قدرت یک کشور مورد سنجش قرار دهند. چیزی که نگارنده این کتاب تلاش کرده با همت خویش و فاصله گرفتن از رویکرد سنتی قدرت ملی و ورود به حوزه های قدرت ساز در جمهوری اسلامی همچون شاخصه های ولایت مداری مردم ایران، ایمان و باور به اسلام ناب محمدی (ص)، وحدت و انسجام ملی، داشتن روحیه انقلابی گری و دهها شاخصه شکل دهنده قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تصویر جدیدی از قدرت که تاکنون ضامن پیروزی جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف داخلی و خارجی است را به نمایش بگذارد.

این کتاب از آن رو که در تبیین قدرت یک واحد سیاسی پا را فراتر از مولفه های رایج قدرت در منابع سیاسی یعنی وسعت سرزمینی، برخورداری از منابع طبیعی حیاتی، دسترسی به آبهای آزاد بین المللی، تولید محصولات راهبردی، وجود بنادر و فرودگاه های مجهز، داشتن بزرگراه ها و خطوط متعدد راه آهن و دهها مولفه های زیر ساختی دیگر، با فهرست کردن و تشریح مولفه های قدرت سیاسی منبعث از ساختار انقلاب اسلامی، قدرت نظامی تجربه شده همچون وجود نیروهای مسلح مکتبی با روحیه جهادی شهادت طلب در جمهوری اسلامی یا قدرت اطلاعاتی بر گرفته از مبانی دینی، نگاه جدیدی را به مخاطبان و مشتاقان مطالعه در حوزه قدرت و قدرت ملی ارایه نماید.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1396
  • چاپ جاری
    1
  • شمارگان
    1000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    326
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    386
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 19 تیر 1400
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    چهارشنبه 27 دی 1402
  • شناسه
    91992
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما