loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه دولت در مکتب کلامی و فقهی علامه شهید سید محمدباقر صدر

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده سید محمدجواد قربی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 408

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 92221 10003022
180,000 171,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

به اعتقاد شهید صدر دولت به‌ دلیل نقشی که در پیاده‌ سازی احکام اسلامی، حراست از ارزش‌ های دینی، رونق‌ دادن فعّالیّت‌ های اجتماعی و آبادانی و پیشرفت دارد، امری لازم و ضروری است. دولت مطلوب در اندیشه‌ ایشان، دولتی مشروط به رعایت موازین شرعی و قانونی و مصلحت عمومی است. از نظر وی مصداق عینی و اصیل این دولت، حکومت پیامبران و صالحان در تاریخ بشر و اسلام، و جمهوری اسلامی در جهان معاصر است. دولت جمهوری اسلامی، الگوی برتری است که به اعتقاد وی، سایرِ نظام‌ها و جوامع می‌توانند از آن الگو بگیرند. از نظرگاه ایشان ساختارِ دولت اسلامی به گونه‌ای است که باید مبانی مکتبی و اخلاق در سیاست مدنی، نقش فعالی داشته باشد و در عین حال، دولت در نظام اسلامیْ غایتمند و دارای هدف‌های والاست. این رویکرد مکتبی دولت اسلامی، منجر به جلوگیری از مناسبات استثماری در جامعه، زیستِ مؤمنانه‌ی کارگزاران و تصحیح روابط بین‌المللیِ دولت اسلامی در خصوص مصالح جهان اسلام می‌شود.

علامه شهید صدر، با هوشمندی و نبوغی ویژه به طرح نظریه‌ی استخلاف، استئمان و استئمام می‌پردازد و نقش انسان مسلمانِ متعهد را در مشروعیت‌دهی به حکومت تبیین و ساختار حکومت اسلامی را برمبنای خرد جمعی و مشورت مؤمنانه مهندسی می‌کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما