loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مردی؟ خب که چی؟: رسانه، پلیس و نامرئی ‌بودن قتل زنان سیاه‌ پوست در آمریکا

فرهنگ و اندیشه

ناشر صاد

نویسنده چریل‌ ال. نیلی

مترجم زهرا عاملی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 126

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب مُردی؟ خب که چی؟ اثری از شریل ال. نیلی، استاد جامعه‌شناسی است.

این اثر درباره رسانه، پلیس و نامرئی‌بودن قتل زنان سیاه‌پوست در آمریکا نوشته شده است. نشر صاد این کتاب را با ترجمه زهرا عاملی منتشر کرده است.

رسانه‌ها ابزار قدرتمندی هستند که می‌توانند صدای گروه‌های خاصی باشند و گروه‌های دیگر را نامرئی جلوه دهند. در حقیقت یک رسانه در خدمت گروه‌ها، جریانات یا تفکرات خاص قرار می‌گیرد و اخباری گزینشی را پخش می‌کند.

شریل ال نیلی، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه جامعه اوکلند‌‌ در کتاب مُردی؟ خب که چی؟ موضوع مهمی را بررسی می‌کند: عدم توجه رسانه‌ها و مجریان قانون به زنانِ سیاه پوستِ مقتول.

بسیاری از اخباری که مرتبط با کشته شدن و یا خشونت علیه زنان سیاه پوست است، حتی در مطبوعات محلی نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرند. شریل ال نیلی دست به مقایسه‌ای زده است و با تحلیل دقیق خود نشان می‌دهد که زنان سیاه‌پوست بیشتر از زنان سفیدپوست قربانی جرایم خشونت‌آمیز می‌شوند ولی آنچه اهمیت دارد این است که رسانه‌های کمتری پرونده‌های آن‌ها را پوشش می‌دهند و غالباً پلیس این موارد را جدی نمی‌گیرد.

نویسنده در کتاب مردی؟ خب که چی؟ هر دو عامل نژاد و جنسیت را در تعیین میزان و برجستگی پوشش رسانه‌ها و به طور خاص نحوه‌ عدم توجه به خشونت علیه زنان سیاه‌پوست را نشان داده است. این کتاب حاضر مطالعه‌ای تجربی از سوگیری رسانه‌ها و مجریان قانون در گزارش و تحقیق در مورد قتل زنان آمریکایی‌آفریقایی‌تبار در مقایسه با همتایان سفیدپوست است.

در 18 ژوئن 2006 که روز پدر بود، شنل پترونیکسونِ 16 ساله به والدینش گفت که می‌خواهد در رستوران اپلبی درخواست کار دهد. او از خانه خارج شد و گفت که زود برمی‌گردد. دیگر کسی او را زنده ندید. 4 روز بعد جسدش داخل یک کیسه‌ی زباله در پیاده‌روی جلوی آپارتمانی پیدا شد که تنها چند بلوک با خانه‌ی خودش فاصله داشت. براساس منابع خبری،‌ او خفه شده و جسدش نیمه‌برهنه بود؛ موبایل و کفش ورزشی‌اش گم شده بودند. مادرش، لوسیتا نیکسون، صبر کرد تا مدت زمان غیبت لازم برای امکان ثبت گزارش مفقودی در اداره‌ی پلیس سپری شود، و صبح دوشنبه گزارش داد که دخترش گم شده است. با وجود اینکه والدین شنل اعتراض کردند و گفتند که دخترشان دانش‌آموز ممتاز است و تا حالا هیچ‌وقت از خانه فرار نکرده است، باز مأمور پلیس در شکایت آن‌ها نوشت «فراری».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما