loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شخصیت و منش ملی

ناشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

نویسنده ریچارد لین

مترجم آرمین امیر

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 315

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

این کتاب با سه گفتار از مترجم، نویسنده و نیز گفتاری از سیریل بت آغاز می‌ شود.
مترجم در این مقدمه اعلام می‌کند که ریچارد لین تلاش می‌کند تا موضوع منش ملی و ارتباط آن با مسائلی همچون رشد اقتصادی را با استفاده از روش‌هایی که قابلیت تعمیم نتایج به کشورها دارد را، بررسی کند.

او این کار نویسنده را همان خلأیی می‌داند که در متون منش ملی ایرانیان به‌چشم می‌خورد. آرمین امیر در معرفی این اثر می‌گوید که لین در این مسیر، مفهوم اضطراب را برساخت می‌کند و نهایتاً نشان می‌دهد که رشد اقتصادی را نمی‌توان ضرورتاً از منش ملی نتیجه گرفت.

این اثر بنا به معرفی نویسنده آن، تلاشی برای تحلیل مسئله منش ملی از دیدگاه روان‌شناسی معاصر است. چیزی که نویسنده معتقد است این است که تفاوت‌هایی در سطح اضطراب مردم کشورهای پیشرفته [صنعتی] وجود دارد و آنان سطح اضطراب خود را به‌شکل‌های متنوعی مثل خودکشی، بیماری روانی، تصادفات رانندگی، مصرف دخانیات و نظایر این‌ها بروز می‌دهند. نویسنده رأی پیشنهادی خود را مستلزم این می‌داند که تمام این تظاهرات فرضی سطح اضطراب، به‌نحوی به‌هم مرتبط باشند تا تشکیل یک الگو را دهند. او این الگو را در متن این کتاب نشان‌داده ‌است.

سیریل بت در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، اشاره می‌کند که پرسش پروفسور لین این است که ماهیت دقیق تفاوت‌های ملی یا نژادی چیست؟ این تفاوت‌ها تا چه حد ذاتی هستند و تا چه حد نتیجه تأثیرات فرهنگی یا تربیتی‌اند؟ چرا برخی ملل با واژگان امروزی و در مقایسه با ملت‌های دیگر، «توسعه‌نیافته» و برخی دیگر «پیشرفته» هستند؟ خلاصه، این‌که عمده عوامل دست‌اندر‌کار [این تفاوت‌ها] چیست؟

او در این پیشگفتار یادآور می‌ شود که در این کتاب به‌جای ادراکات شخصی صرف که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با جداولی از داده‌های کمّی مواجه هستیم که خود بر منابعی تفصیلی مبتنی ‌است و هر‌کس که بخواهد می‌تواند خودش آنها را بررسی کند؛ داده‌هایی که پیش‌تر، به‌نحوی مؤثر در مطالعه تفاوت‌های فردی به‌کار رفته‌است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما