loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زنان فریادخواه

ناشر بیدگل

نویسنده اوریپید

مترجم غلامرضا شهبازی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 98

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

بی‌جهت نیست که هگل در پی‌ریزی فلسفه‌ی تاریخ‌ اش مدام به نمایشنامه‌ های شاعران و تراژدی‌ نویسان یونان باستان رجوع می‌کرد.

نمایشنامه‌های سوفوکل، اوریپید، آیسخلوس و ... علاوه بر عظمت هنری و سبک‌پردازی‌ های بی‌نظیرشان، همواره به مثال نظریه‌هایی سترگ در باب فلسفه، الهیات، سیاست، جامعه‌شناسی و ... بحث و نظر فراوانی برمی‌انگیزند.

کتاب «زنان فریادخواه» اثر تراژدی‌نویس بزرگ یونانی، اوریپید، روایت زنانی‌ست که به خونخواهی و دادخواهی آمده‌اند تا صدای‌شان را به گوش مردم بی‌خبر و حیران و حاکمان جبار برسانند.
فرزندان این زنان که همگی از فرماندهان و سربازان سپاه آرگوس بوده‌اند، در حمله به شهر تبای کشته شده‌ و مردمان تبای اجساد آن‌ها را روی زمین رها کرده و به خاک نسپرده‌اند، عملی که خلاف سنت‌های الهی و اخلاقی‌ست. زنان فریادخواه از همین رو به آتن رو کرده‌اند تا قانون‌مداری و مردم‌ سالاری آتن و آتنیان به دادشان برسد.
اوریپید در این نمایشنامه به شکل عجیب و یگانه‌ای در نیمه‌ی هزاره‌ی پیش از میلاد، 25 سده پیش ازآن‌که چنین صدایی در اذهان مردم جهان وجود داشته باشد، با در صدر قرار دادن زنان در یک جنبش اعتراضی، ایده‌هایی را در جامعه‌شناسی و فلسفه‌ی سیاسی مطرح می‌کند که به طور شگفت‌انگیزی با مسائل مدرنیته هم‌خوانی دارند. نمایشنامه‌ی زنان فریادخواه در منتهای یک اثر هنری درجه یک، می‌تواند منبعی پیرامون مسائل حقوقی زنان، دموکراسی، حق اعتراض و الزامات قانونی مربوط به عقاید و ادیان و ... باشد و همین‌ها الزام خواندنش را برای ما بیشر و بیشتر می‌کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما