loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیلی از مناسک حج

مجموعه آثار 6

ناشر سپیده باوران

نویسنده علی شریعتی

گردآورنده کتاب دفتر تنظیم و نشر آثار دکتر علی شریعتی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 254

معرفی کوتاه

شریعتی در این کتاب تلاش دارد تا تحلیل و تصویری متفاوت از مناسک حج ارائه دهد

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 94601 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
95,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر، در شمار دستنوشته های دکتر علی شریعتی است .
به عبارتی سفرنامه حج اوست، اما نه در سبک و سیاق سفرنامه های رایج،

این کتاب سفری است در سه بعد زمان، مکان و معنا. زمینه متن، سفر به سرزمین مکه است در مراسم سالیانه حج، فضای آن، پرواز ذهن نوسینده است در تاریخ بلند برآورندگان «خانه» .
درونمایه آن، رمزگشایی مدرن نمادهای «آیین» است؛ کاری که پیش از این ناصرخسرو بلخی در قالب قصیده ای به آن پرداخته است.
اگر با زبان خود بخواهیم سخن بگوییم، خواننده در این کتاب ، تاریخ در سیمای مناسک یک آیین مطالعه می کند.
دکتر در این سلوک رائری است که می خواهد پیام دین را از زبان نشانه ها بشنود.پاین است که با تعابیر و اعمال درمی پیچد تا به هر شکل این نشانه های خاموش را به سخن گفتن وادارد .

خواننده کتاب در سطرسطر آن میب تواند پرفشانی های روح بیتاب نوینده را مشاهده کند.

و جهاد، کلمه‌ای فراموش‌شده که به تاریخ سپرده شده‌است و امر به معروف و نهی از منکر که فلسفهٔ جهاد است، چماق تکفیری نه بر سر دشمن که بر سر دوست! و حج! زشت‌ترین و بی‌منطق‌ترین عملی که در میان مسلمانان، هر سال، تکرار می‌شود! و مترقّی‌ترین ابعاد اعتقادی یا عملی خاص تشیع که رهبری انسانی، روح آزادی‌خواهی و مسئولیت انقلابی را به مسلمانان علی‌وار الهام می‌دهد: امامت، عاشورا و انتظار و می‌بینیم که اولی شده‌است ابزار توسّل در برابر تکلیف؛ دومی، مکتب مصیبت! و سوّمی، فلسفهٔ تسلیم و توجیه ستم و جبر فساد و محکومیت قبلی هر گامی در راه اصلاح و هر قیامی در راه عدالت! و این‌همه را با یک سیاست به‌دست آوردند و آن سیاستی بود که کتاب دعا را از قبرستان به شهر آورد و قرآن را از زندگی و شهر، به قبرستان برد و نثار ارواح مردگان کرد و در حوزه‌های درس دین، اصول را پیش روی طلاب علوم اسلامی نهاد و قرآن را از دستش گرفت و روی رَفِ حجره‌اش گذاشت و پیداست که وقتی قرآن، هم زندگی مردم مسلمان را ترک کرد و هم اسلام علمای اسلام را! در غیبت او، همه کاری می‌توان کرد، آنچنان که همه کاری کردند!
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما