loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سمرقند

مجموعه زوربای ایرانی

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده امین معلوف

مترجم محمد قاضی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 455

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

نسبت سمرقند این زیباترین چهره ای که زمین تاکنون به سوی خورشید گردانده است به اندیشه، به شعر، به خیام شاعر، به خیال و عشق، نیز به آزادی کدام است؟ ماجرا از این قرار است که بنیامین لوساژ جوان آمریکایی، که دل در گرو زیبایی های ایران زمین دارد به قصد دست یافتن به نسخه ای خطی از رباعیات حکیم عمرخیام و به خط شاعر به ایران سفر می کند و به دربار ناصرالدین شاه راه می یابد و در آنجا به شیرین خانم، شاهدخت قاجاری دل می بندد، این معشوق به رسم هدیه نسخه ای از رباعیات خیام بدو می بخشد، گویی شرح شور و آزادیخواهی قرون در همین مکتوب است و با این همه سر کتاب هرگز بر لوساژ گشوده نمی شود، و کتاب در ماجرای غرق کشتی تایتانیک در /اب های اقیانوس غرق می گردد.

ماجرای سمرقند، از زمانه ی حکیم عمرخیام در قرن پنجم تا تجددخواهی های مشروطه در قرن چهاردهم، ماجرای تمنای تب آلود و طاقت فرسای اندیشه ورزی و عاشقی آزادیخواهی است. روایت سمرقند قرن پنجم تا تبریز قرن چهاردهم روایتی است مفقود و مغروق در اعناق اقیانوس های غرب. از این روی است که از هنگام غرق شدن نسخه ی اصل رباعیات به بعد، جهان هر روز بیش از روز پیش از خون وتاریکی پوشیده شده و زندگی دیگر به روی کسی لبخند نزده است.

سمرقند امین معلوف، هم مشرق امن اندیشه است و نزهتگاه شوریدگان و میعادگاه دلدادگان، و هم درآمیخته با بیم مرگ و زوال، و از آن هولناک تر، خوف ملامت و ریشخند و طرد و بند. سمرقند رویای دستیابی به جهان خیال، جهان شعر، جهان فلسفه و جهان آزادی در گذر قرن هاست. کتاب سمرقند از مجموعه کتاب زوربای ایرانی نوشته امین معلوف است و با ترجمه محمد قاضی در انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما