loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خلاصه آثار شهید مطهری - دفتر دوم: سیری در سیره معصومین (ع)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 267

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 9724 10003022
133,500 120,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مجموعه حاضر، خلاصه ای است از کتابهای سیری در سیره نبوی(ص)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، جاذبه و دافعه علی(ع)، سیری در نهج البلاغه و حماسه حسینی، که محور همگی آنها زندگانی، سیره و سخنان معصومین(ع) می باشد. کتاب سیری در سیره نبوی مشتمل بر هشت سخرانی استاد مطهری است که ایشان پس از ارائه سیره اولیای دین، درباره اهمیت موضوع سیره نبوی بحث کرده است.

کتاب سیری در سیره ائمه اطهار، مشتمل بر یازده سخنرانی است که در هشت فصل در باره سیره ائمه اطهار سخن گفته است. کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) نتیجه چهار سنخرانی استاد مطهری در مورد جاذبه و دافعه افراد و جاذبه و دافعه حضرت علی(ع) بحث کرده است. کتاب حماسه حسینی نیز مجموعه سخنرانی ها و یادداشت هایی از استاد مطهری در مورد امام حسین، عاشورا و نهضت حسینی ایراد کرده است.

در مجموع این کتاب ها خلاصه آثار شهید مطهری در پی پاسخ گویی به پرسشهای زیر می باشد:
پیامبر اکرم (ص) با داشتن علم غیب چه نیازی به مشورت دارد؟ اگر پیامبر(ص) مقام بسیار بالایی دارد و ما نمی توانیم خود را با ایشان مقایسه کنیم، مطالعه تاریخ و سیره آن حضرت برای ما چه سودی دارد؟ بویژه اینکه ایشان بیش از هزار و چهارصد سال قبل زندگی می کرد؟ شیعه بجای یک پیشوا، چهارده پیشوا دارد که از آنها راه و رسم های مختلفی نقل شده و در مقام عمل نوعی حیرت و سردرگمی برای شیعه پیدا می شود. هر کدام از پیشوایان تحت شرایط خاصی زندگی کرده اند. شیعیان باید از کدام پیشوای خود پیروی کنند؟ امیرالمؤمنین علی(ع) با گروه هایی دشمن بود و بر روی آنها شمشیر کشید. آیا بهتر نبود ایشان همواره با مهر و محبت رفتار می کرد تا بجای دشمنی، محبوب همه افراد می شد؟ و ... .

کتاب سیری در سیره معصومین (ع) جلد دوم از خلاصه آثار شهید مطهری توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

در پشت جلد این کتاب می خوانیم:

پیامبر اکرم(ص) با داشتن علم غیب چه نیازی به مشورت دارد؟
اگر پیامبر اکرم(ص) مقام بسیار بالایی دارد و ما نمی توانیم خود را با ایشان مقایسه کنیم، مطالعه تاریخ و سیره آن حضرت برای ما چه سودی دارد؟ بویژه اینکه ایشان بیش از هزار و چهارصد سال قبل زندگی می کرد؟
شیعه بجای یک پیشوا چهارده پیشوا دارد که از آنها راه و رسم های مختلفی نقل شده و در مقام عمل نوعی حیرت و سر درگمی برای شیعه پیدا می شود، مثلا امام حسین(ع) جنگید و کشته شد، اما امام حسن(ع) و امام رضا(ع) با حاکمان ظالم صلح کردند، امیر المومنین علی(ع) خلافت را پذیرفت، اما امام صادق(ع) با وجود فرصت مناسب سیاسی از این امر خودداری کرد، پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) بسیار فقیرانه زندگی می کردند، اما امام صادق(ع) این گونه نبود و ... شیعیان باید از کدام پیشوای خود پیروی کنند؟
امیرالمومنین علی(ع) با گروه هایی دشمن بود و بر روی آنها شمشیر کشید. آیا بهتر نبود که ایشان همواره با مهر و محبت رفتار می کرد تا بجای دشمنی، محبوب همه افراد می شد؟ مثلا خوارج افرادی اهل عبادت و ملتزم به احکام اسلام بودند، چرا علی(ع) با آنها جنگید و آنها را به قتل رساند و حتی آنها را "بدترین مردم" نامید؟
از آنجا که امام حسین(ع) خواب دید که خداوند می خواهد او کشته و اهل بیتش اسیر شوند، آیا نباید نتیجه گرفت که قیام عاشورا یک دستور خصوصی بوده و ارتباطی با دستورات اسلام ندارد و لذا برای ما نیز قابل پیروی نیست؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما