loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بزه دیدگی جنسی در شبکه های اجتماعی

ناشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

نویسنده منصوره فصیح

ویراستار صدرا عمویی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 224

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

این کتاب از 4 بخش و 12 فصل تشکیل شده است. بخش اول با عنوان «مبانی نظری بزه‌دیدگی جنسی در شبکه‌های اجتماعی» به بررسی ماهیت و ویژگی شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی در ارتکاب بزه‌دیدگی جنسی می‌پردازد. «مبنا و ماهیت بزه و بزه‌دیدگی جنسی»، عنوان بخش دوم است که ضمن ساختار‌شناسی جرم جنسی، به بزه‌دیده‌شناسی به‌عنوان رهیافتی بر پیشگیری از جرم و بزه‌های جنسی در شبکه اجتماعی اشاره می‌کند. بخش سوم با عنوان «بزه‌دیدگی جنسی زنان در شبکه‌های اجتماعی»، گونه‌شناسی و الگوهای بزه‌دیدگی زنان در شبکه‌های اجتماعی و بارزترین مصادیق بزه‌های جنسی علیه زنان در شبکه‌های اجتماعی را از نظر می‌گذراند. «بزه‌دیدگی جنسی کودکان در شبکه‌های اجتماعی» نیز عنوان بخش چهارم است که در آن به موضوعاتی چون مبانی نظری بزه‌دیدگی کودکان در فضای مجازی، بزه‌دیدگی جنسی کودکان در شبکه‌های اجتماعی و پیشگیری از بزه‌دیدگی کودکان پرداخته شده است.

نویسنده در بخش سوم این کتاب، شناسایی علل و عوامل بزه‌دیدگی زنان در شبکه‌های اجتماعی را گام نخست پیشگیری از بزه‌دیدگی زنان می‌داند و باور دارد این اقدام همسو با فعالیت‌های حامیان حقوق زنان، مانع از غلبۀ مناسبات مردسالارانه و سرسپردگی جنسی زنان در فضای سایبر می‌شود. ایجاد نمایۀ خصوصی، نپذیرفتن درخواست‌های دوستی، استفاده از عکس‌های رسمی و ... ازجمله سازوکارهای پیشگیرانه‌ای است که در این بخش پیشنهاد شده تا ضمن جلوگیری از قربانی‌شدن زنان، امکان استفاده درست از این شبکه‌ها را نیز برای آنان فراهم ‌آورد.

در خصوص بزه‌دیدگی جنسی کودکان در شبکه‌های اجتماعی و نحوۀ پیشگیری از آن در بخش چهارم نیز، وضعیت خاص اطفال، کم سن‌وسال‌بودن، وابستگی شدید به پدر و مادر، نیاز به محبت و آرامش، آسیب‌پذیری بالا و درک پایین از واقعیت‌ها و استفاده از گوشی‌های تلفن همراه در سنین پایین و نظارت‌نداشتن والدین بر نحوۀ استفاده از آن، بی‌توجهی به کودکان و ...، ازجمله عوامل زمینه‌­ساز درآماج‌قرارگرفتن آنان نسبت به بزه‌کاران جنسی عنوان شده است و متعاقباً پیش‌­نیاز هر پاسخ یا اقدام پیشگیرانه در خصوص بزه‌­های جنسی در فضای مجازی و به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی را، القای این باور به کاربران کودک و نوجوان و والدین می‌داند که رفتارهای فضای مجازی بر زندگی واقعی آن‌ها و رفتارها و انتخاب‌های زندگی واقعی آن‌ها مؤثر است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما