loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عدالت اجتماعی در دیدگاه مقام معظم رهبری

ناشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

نویسنده فاطمه تمدن فرد

ویراستار گلاره محمدی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 118

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

موضوع این کتاب مرتبط با فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی است که تلاش می‌کند با نگاه تازه‌ای دیدگاه مقام معظم رهبری درباره عدالت اجتماعی را بررسی ‌کند.

این مطالعه، ضمن پرداختن به بحث ارتباط اخلاق با سیاست، به ارتباط اخلاق و سیاست با دین نیز توجه می‌کند. این کتاب از یک سو به بعد نظری و بعد عملی بحث عدالت اجتماعی می‌پردازد و از سوی دیگر، وجه اجتماعی اخلاق و پیوند آن با وجه فردی را پررنگ می‌کند.

نویسنده در این اثر پس از شرحی تفصیلی در باب مباحث نظری موضوع و بررسی ارتباط عدالت اجتماعی با مقولاتی چون پیشرفت اجتماعی، آزادی اجتماعی، مردم‌سالاری، معنویت، عقلانیت و ...، به کاربست عدالت اجتماعی و الزامات آن می‌رسد و در این میان از تشکیل حکومت اسلامی به عنوان گام اول در تحقق عدالت اجتماعی یاد می‌کند و در مرحله بعد، به تکامل معنوی و اخلاقی مردم و آراسته شدن آن‌ها به اخلاق حسنه، به‌عنوان گام دوم اشاره می‌کند.

به استناد این مطالعه، در اندیشه و گفتار مقام معظم رهبری که برگرفته از آموزه‌های اصیل اسلامی است، تأکید بر این است که عدالت در جامعه محقق نمی‌شود مگر در سایه معنویت و عقلانیت. از نظر ایشان، مطابق با دین اسلام، عدالت اجتماعی برترین ارزش اخلاق اجتماعی و سیاسی است که با پایبندی به دین و به‌کارگیری ابزار عقل می‌تواند ضمن عدم تعارض با سایر ارزش‌های اجتماعی و سیاسی، تحت شعاع آن‌ها قرار نگیرد.

در پایان این کتاب، به مزیت‌های دیدگاه مقام معظم رهبری بر دیدگاه‌های غربی اشاره شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما