loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه، نیازسنجی و علوم انسانی

theory needs assessment social sciences humantties

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده سید حمیدرضا حسنی | هادی موسوی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 255

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 97650 10003022
153,000 145,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«نیاز» در پژوهش‌های علوم‌انسانی، چیزی جز شناخت فعالیت نظام اجتماعی نیست. از طریق شناسایی فعالیت نظام اجتماعی، نیازها ذیل مقولات عامی که بدان واسطه می‌توان هستی اجتماعی را نظم بخشید به‌تدریج کشف می‌شود. بر این اساس، مهمترین نیاز در پژوهشهای علوم انسانی امروز ما شناسایی نظام اجتماعی کشور است. از آنجا که روشهای نیازسنجی ضرورتاً نظریهبار و برآمده از علوم انسانی/ اجتماعی معاصر غربی هستند. از این منظر، نقطه قوت علوم انسانی غرب در شناسایی نظام اجتماعی خویش و انعکاس آن است که باید آن را کشف کنیم، به‌نحوی که لازم است همه امور دیگر بهعنوان فروعی برای این مسئله اصلی لحاظ شود. از این منظر در نیازسنجی استفاده از روش تحقیق خاص، بلکه همه اینها در صورتی می‌توانند مفید باشند که برای شناسایی نظام اجتماعی کشور کارآیی داشته باشد. در صورتی که جهت‌گیری این عناصر به این سمت نباشد، دام انتزاعی شدن پیش روی این مفاهیم قرار دارد. اگر بخواهیم نیاز را شناسایی کنیم باید تصویری از چگونگی شکل‌گیری مسئله در علم و علوم انسانی داشته باشیم که برآمده از نظام اجتماعی است. در غیر این صورت، درصدد بازتولید علوم انسانی برون‌زایی خواهیم بود که بر گستره مشکلات ما خواهد افزود. این کتاب درصدد است که نشان دهد نیاز با مسئله علم گره خورده است و علم اجتماعی، دانشی درون‌زاست که منعکسکننده واقعیت اجتماعی است از این‌رو شناسایی نیاز در بستر دانشی برون‌زا که انعکاس واقعیت اجتماعی ما نیست نمی‌تواند شناسایی درستی از نیازهای واقعی را به دنبال داشته باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما