loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هنر و حقیقت به ضمیمه ویتگنشتاین متفکر زبان

ناشر رستا

نویسنده رضا داوری اردکانی

ویراستار آرش حکمیان | محمدرضا ابوالحسنی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 248

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

«هنر و حقیقت» مجموعه مقالات دکتر رضا داوری اردکانی است که به موضوعات هنر زبان و ادبیات می پردازد. از میان مقاله های کتاب می توان به «هنر چیست و با فرهنگ چه نسبت دارد»، «هویت هنر امروز»، «در انتظار هنر»، «درباره نقد هنر»، «ملاحظاتی درباره نقد شعر و ادبیات»، «فلسفه زبان غیر از علم زبان شناسی است»، «زبان و ادبیات» و «ویتگنشتاین متفکر زبان» اشاره کرد.

هنر ابداع است و از میان موجودات تنها آدمی است که از این موهبت بهره دارد. یعنی ابداع کار خدایی است و آدمی در هنر چنانکه در فلسفه نیز تشبه به خداوند می کند. این تشبه مراتب دارد و در مطالعه این مراتب می توان عظمت و انحطاط اقوام و دوران ها را شناخت. در مواجهه با هنر همواره این پرسش فرعی در نظر است که شعر و هنر ما در چه وضعی است. اگر مردم از شعر و هنر رو بگردانند یا شاعر و هنرمند در میانشان نباشد، شئون دیگر زندگی شان خالی از خلل نمی تواند باشد.شعر و هنر حرف و تفنن نیست. اما چون هنر تفننی هم وجود دارد گمان غالب این است که هنر وسیله تفنن است و مگر نگفته اند که شعر بیان عواطف است؛ شعر بیان عواطف نیست، بلکه صورتی از سکنی گزیدن در زمین و شرط زندگی انسان ماست. بی هنر زندگی کردن ممکن است. اما زندگی آدمی با زندگی همه حیوانات دیگر تفاوت دارد و این تفاوت در زبان و با هنر آشکار می شود. فضائل دیگر آدمی اعم از علم و تدبیر و صنعت همه فرع سکنی گزیدن شاعرلنه آدمی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما