loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجرد علم و عالم از دیدگاه عقل و نقل

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 98314 10003022
156,000 140,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

متون متواتر دینی، مستقیم و غیر مستقیم بر علم همة موجودات دلالت دارد، و از سوی دیگر، اعتقاد به تجرد علم و عالم یکی از آرای مشهور در فلسفة اسلامی است که فیلسوفان بزرگی چون صدرالمتألهین و علامه طباطبایی بر این مسئله تصریح کرده‌اند.

نویسنده کتاب معتقد است نه‌تنها اعتقاد به تجرد علم و عالم مبتنی بر براهین تام فلسفی نیست، بلکه اساساً ملاک‌هایی که تاکنون در فلسفه اسلامی برای تقسیم ممکنات به مجرد و مادی ارائه شده است صحیح نیست و نمی‌تواند تعریف جامع و مانعی از موجوداتی که در فلسفه مجرد نامیده می‌شوند ارائه دهد. از این رو، وی کوشیده است ابتدا این ملاک‌ها را بررسی کند، و سپس به بررسی و نقد دلایل تجرد علم بپردازد؛ و در نهایت آیات و روایاتی را که بر علم همة موجودات دلالت دارد مرور کند و تصریحات دانشمندان بر علم همه موجودات را یادآور شود. بر این اساس عناوین مهم‌ترین فصل‌های کتاب به شرح زیر است:

1. بررسی ملاک‌های تجرد در نظر فیلسوفان؛

2. بررسی براهین اثبات ماده اولی(هیولی)؛

3. بررسی ادله عقلی تجرد علم؛

4. ادله نقلی دالّ بر علم موجودات؛

5. آرای دانشمندان در باره علم همه موجودات.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما