loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آموزه هایی از اخلاق امام حسین علیه السلام

5 (1)

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

نویسنده عبدالعظیم مهتدی بحرانی

مترجم غلامحسین انصاری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 385

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب، ضمن اشاره به فضائل و ارزش‌های موهبتی و پاره‌ای از کرامات امام حسین، رفتار و خلقیات قرآنی و پیامبرگونه آن حضرت را به‌تفصیل و با دقت و موشکافی ویژه‌ای مورد بحث قرار می‌دهد.

مولف در فصل اول کتاب حاضر، ضمن بیان اهمیت اخلاق و توصیه‌های گرانسنگ پیشوایان اسلام، با دلایلی روشن، نتیجه گیری می کند که هدف از قیام شکوهمند کربلا، دگرگون ساختن نظام اخلاقی فاسد و منحطی بود که رژیم تبهکار اموی، با عمل و تبلیغاتی گسترده، آن را ترویج می کرد، منشهایی مانند: نفاق و دورویی، چاپلوسی و تملق، دروغگویی و نیرنگ‌بازی، سرسپردگی و اطاعت مطلق از حاکم، ولخرجی و اسراف از بیت المال، توزیع ناعادلانۀ درآمد عمومی، بی‌اعتنایی به احکام شرع مبین و ...

مؤلف در فصل دوم این کتاب، یکصد و شصت رویداد کوچک و بزرگ از زندگی امام حسین را ذکر کرده و در پایان هریک از آنها، دروس و نکته‌های تربیتی سودمندی را یادآور شده است.

مردی به امام‌حسین علیه‌السلام گفت: در تو تکبری می‌بینم. امام در پاسخ او فرمود: «همۀ کبریا و بزرگی از آن خدای یگانه است و در غیر او وجود ندارد. خدای تعالی می‌فرماید: پس عزت و ارجمندی از آن خدا و رسولش و مؤمنان است.»

خوانندۀ گرامی! به نظر شما وقتی شخصی به ما اهانت کند، مثلاً بگوید: تو متکبری! چه عکس‌العملی نشان می‌دهیم؟ آیا مانند حسین علیه‌السلام با ادب و ملایمت به او پاسخ می‌دهیم، یا اینکه به صورت او می‌زنیم یا کلماتی نثارش می‌کنیم که مانند کارد به قلبش فرو رود و به جای یک کلمۀ او، دو کلمه جواب می‌دهیم؟

هر کس می‌خواهد اخلاق حسینی را در وجود خویش تجسم بخشد، باید با انتقادکننده به‌نرمی و ملایمت رفتار کند، حتی اگر انتقاد او نیش‌دار و غیرمؤدبانه باشد، زیرا بسیاری از همین منتقدان وقتی اخلاق کریمانه و ادب طرف مقابل را دیده‌اند، به راه راست هدایت شده‌اند.
امام‌حسین علیه‌السلام در سخن دیگری دربارۀ اثر نرمش و ملایمت می‌فرماید: «هر کس منطق و اندیشه را برنتابد و تدابیر در عمق جان وی نفوذ نکند، ملایمت و نرمش کلید تسخیر قلب اوست.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما