loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه علم

ناشر فرهنگ معاصر

نویسنده سمیر اکاشا

مترجم هومن پناهنده

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 212

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

علم چیست؟ شاید تصور کنیم علم یعنی موضوع هایی مثل فیزیک، شیمی و زیست شناسی، و اینکه مباحثی از قبیل هنر، موسیقی و الهیات علم نیستند. اما وقتی فیلسوف می پرسد علم چیست، به دنبال این جواب نیست. آنچه فیلسوف در نظر دارد صرفاً فهرستی از یک رشته فعالیتها که معمولاً به آنها نام «  علم» می دهند نیست بلکه او در پی ویژگی مشترک این فعالیتهاست، یعنی در پی آن خصیصهای است که ما بر اساس آن چیزی را علم می نامیم.

علم چیست؟ آیا علم از عینیت برخوردار است؟ آ یا همه چیز را می توان با علم تبیین کرد؟ کتاب سمیر اکاشا مقدمه ای کوتاه بر فلسفه علم معاصر است که مضامین اصلی این شاخه از فلسفه را در بر می گیرد.
نویسنده در ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخ علم می اندازد و سپس مفاهیمی از قبیل استدلال علمی، تبیین علمی، انقلاب علمی و نیز رئالیسم علمی و ضد رئالیسم را بررسی می کند. او همچنین بخشی از کتاب خود را به برخی مباحث فلسفی مربوط به این یا آن علم خاص اختصاص می دهد. مسائلی مانند طبقه بندی در زیست شناسی و ماهیت زمان و مکان در فیزیک.
اوکاشا در آخرین فصل کتاب به مواردی از تعارض علم و دین اشاره می کند و در نهایت به این سوال می پردازد که آیا علم مفید است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما