loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده حسین سوزنچی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 417

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

نسبت علم با دیگر حوزه های معرفت بشری در طول تاریخ سیر تکاملی را طی نموده است که خود ناشی از تحول در فهم بشری از عالم هستی است. علم در دوران های مختلف تاریخی و در فرهنگ ها و جوامع گوناگون، امکان وجود فهم های متنوع از ماهیت و چیستی آن را برای انسان فراهم نموده و در نتیجه کارکردها و ماموریت های متنوعی نیز برای آن تصویر شده است. با این حال، در دوران معاصر سیطره علم مدرن بر وجوه مختلف حیات بشری در اقصی نقاط جهان و تجویز آن به مثابه تنها معرفت و دانش ممکن به جوامع مختلف و از جمله جوامع تحت سلطه، وضعیتی دگرگون را پدید آورده است. وضعیتی که در آن حتی پرسش از میزان اطلاق علم مدرن و یا پیش نهادن گونه ای متفاوت از معرفت - با اتکا به مبانی و پیش زمینه هایی متفاوت از علم مدرن - نیز می تواند مخاطرات و هجمه های فروانی را دز پی داشته باشد.
نویسنده در این کتاب با بررسی و مقد انگاره های قائلان به ضرورت قرائت مدرن از علم و نفی امکان پیوند آن با دین، رجعت و بازخوانی متون و معارف اسلامی - از جمله کلام، عرفان و فلسفه - را راهکار دستیابی به علم بدیلی می داند که بیش از علم مدرن با لطایف و ویژ گی های فرهنگی و هستی شناختی جامعه ما همخوان است.در این نگرش، در هم شکستن مرز های مدرن علم و پا نهادن در سرزمین های معرفت دیگر، می تواند ما را از مشاهده نتایج واقعی علم به حقیقت علم رهنمون شود.
این کتاب در چهار بخش با نام های «ماهیت علم» ، «ماهیت دین» ، «دیدگاه های موجود در باب ماهیت علم دینی» و «ماهیت علم دینی و راهکارهای تحقق آن از دیدگاه نگارنده» نگارش یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

رضا حنطه زاده

سلام.لطفا این کتابو موجود کنید

9 مهر 1398

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما