loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اشعار ولایی حزین لاهیجی

شکوه شعر شیعی؛ 3

ناشر کتاب نیستان

تحقیق و تنظیم کتاب حامد شکوفگی

شاعر حزین لاهیجی

مقدمه نویس حامد شکوفگی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 352

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 99267 10003022
119,000 113,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در مجموعۀ شکوه شعر شیعی به معرفی و ارائۀ اشعار ولایی، یعنی شعری که به مدح یکی از معصومین شیعه اختصاص دارد، به همراه شرح و توضیحات شاعران شیعی در دوره‌های مختلف پرداخته می‌شود.

در کتاب اشعار ولایی حزین لاهیجی ناشر به سراغ شاعری رفته که با توجه به پیشینۀ پژوهشی چند دهه گذشته (به‌ویژه تک‌نگاری دکتر شفیعی‌کدکنی با عنوان شاعری در هجوم منتقدان) شخصیت و شعر او حداقل برای پژوهشگران و علاقه‌مندان سبک هندی تا اندازه‌ای آشناتر از برخی شاعران دیگر هم‌دورۀ او است؛ با این وجود، بررسی حجم قابل‌توجهی از اشعار آیینی این شاعر قرن دوازده فارسی‌زبان (1103-1180ق) به صورت یکجا و متمرکز تا به حال مورد توجه نبوده است.

ساختار کتاب حاضر به‌گونه‌ای است که در مقدمۀ آن، همۀ نکات سودمند پژوهش‌های پیشین محققان و صاحب‌نظران گذشته پیرامون شخصیت، روزگار، اندیشه و آثار محمدعلی حزین لاهیجی به صورت یکجا و طبقه‌بندی‌شده گردآوری شده است. در بخش دوم کتاب که گزینش و شرح اشعار آغاز می‌شود، اشعاری با قوالب مختلف قصیده (فارسی و عربی)، مثنوی و ترکیب‌بند از دیوان حزین لاهیجی براساس چاپ منقّح ذبیح‌اللّه صاحبکار که فعلاً پاکیزه‌ترین طبع این کتاب محسوب می‌شود، گردآوری شده است. در توضیحات بعد از هر شعر، سعی شارح همواره بر این بوده است که این حواشی برای علاقه‌مندان جوان‌تر اشعار آیینی حزین هم کارآمد و مفید باشد. به همین منظور، واژه‌های دشوار و ترکیبات غریب، استعارات دیریاب‌تر که از ویژگی‌های عمومی شعر سبک هندی است و گاه نکات دستوری سودمند به همراه اعلام و اشارات ادبی ناآشنا با مراجعه به فرهنگ‌های معتبر و روزآمدشده، توضیح داده شده است. ترتیب اشعار هم به این گونه است که ابتدا از قصاید توحیدی آغاز شده و پس از آن، به پیامبر(ص) و سایر معصومین تخصیص داده شده است.

در پایان نیز فهرستی از خلاصۀ مهم‌ترین مقالات و کتاب‌های حزین‌پژوهی و سال‌شماری از زندگی و آثار او در اختیار علاقمندان قرار گرفته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما