loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فروپاشی تمدن غرب

نگاهی از آینده به زمان ما

ناشر صاد

نویسنده نائومی اورسکز | اریک کانوی

مترجم محمد نصیری

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 89

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب پیش‌رو کتابی است که از حدود سال 2400 میلادی به ما رسیده است، کتابی است که شاید اکنون علمی‌تخیلی انگاشته شود ولی در سده‌های آینده حکم یک کتاب تاریخی را خواهد داشت. نائومی اورسکز، استاد تاریخ علم در دانشگاه هاروارد، و اریک کانوی، استاد تاریخ علم و فناوری در پاسادنا است. این دو از زبان یک تاریخ‌نگارِ چینی که در قرن بیست‌وپنجم میلادی می‌زید به ما می‌گویند تمدن غربی اگر همین‌گونه پیش برود چه سرنوشتی خواهد داشت…

نویسندگان علمی_تخیلی یک آیندهٔ پندارین می‌سازند، ولی تاریخ‌نگاران می‌کوشند گذشته را بازسازی کنند؛ اما سرانجام، آرمانِ این هر دو، فهم وضعیت کنونی ماست. در این رساله، ما این دو گونه را درمی‌آمیزیم و مردِ تاریخ‌نگاری را به صحنه می‌آوریم که در آینده می‌زیَد و به گذشتهٔ خود که همان اکنون و آیندهٔ (احتمالی) ماست، می‌اندیشد؛ صحنه مربوط به سیصد سال پس از پایان فرهنگ غربی (1540_2093) است. پرسشی که این تاریخ‌نگار با آن روبه‌روست این است: چه شد ما (این فرزندان روشنگری) برخلاف آگاهی ژرف خود دربارهٔ دگرگونی‌های اقلیمی و رویدادهای گزندناکِ قریب‌الوقوع عمل کردیم؟

برداشت تاریخ‌نگار ما آن است که تمدن غربی به عصر تاریک دوم گرفتار شد که در آن خودفریبی و انکار واقعیت که ریشه در پافشاری ایدئولوژیک بر بازار «آزاد» داشت، قدرتمندترین کشورهای جهان را به مغاک تراژدی درانداخت. وانگهی، دانشمندانی که به‌خوبی این کاستی را دریافته بودند صدایشان به جایی نرسید؛ چراکه فرهنگ آن دوره برای پذیرش هرگونه حرف و ادعا (حتّی آن‌هایی که از تهدیدهای نزدیک سخن می‌گفتند) هنجارهای بسیار سختی گذاشته بود. در اینجا، تاریخ‌نگار آیندهٔ ما که در جمهوری دوم خلق چین زندگی می‌کند، یکایک رخدادهای عصر نیمه‌تاریک (2093_1988) را برمی‌شمارد، دوره‌ای که به فروپاشی بزرگ و مهاجرت توده‌ای (2093_2073) منجر شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما