loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لوح فشرده مستند قرن خود 3: یک پلیس در درون ذهن همه ی ماست؛ او را باید کشت

مستند قرن خود با نام لاتین The Century Of The Self توسط آدام کورتیس در سال ۲۰۰۲ ساخته شد.
این مستند روند ۱۰۰ ساله ی آمریکا از انسان قابل اعتماد تا انسان خود شکوفا را به تصویر می کشد.
این مستند نشان می دهد که چگونه ادوارد برنایز(خواهر زاده ی فروید) که در دهه ی ۱۹۲۰ مبدع روابط عمومی بود و اولین کسی بود که با به کار بردن نظریه های فروید سعی کرد که توده های مردم را کنترل کند. او به شرکت های عظیم آمریکا آموخت که چگونه می توانند با تحریک ضمیر ناخودآگاه توده های مردم آن ها را به خریدن کالاهایی که مورد نیازشان نیست ترغیب کنند.

در دهه 1960 گروهی از دوان درمانگر ها در آمریکا، نظریات و روش های فروید را به چالش کشیدند. آنها مبتنی بر عقاید «ویلهلم رایش» که از شاگردان و منتقدان فروید بود به این نتیجه رسیده بودند که نیازی نیست که آن ابعاد پنهان را سرکوب و کنترل کرد بلکه باید آن را تحریک کرد تا خود را آشکار و ابراز کند. در این مبارزه با دیدگاه برنیز و همفکران او، جنبش اجتماعی سیاسی دیگری بوحود آمد که به سرعت در آمریکا شیوع پیدا کرد. این جنبش ها همگی مبتنی بر خود درمانی بودند.
اما شرکت های عظیم تجاری آمریکا که احساس خطر کرده بودند به زودی متوجه فرصتی استثنایی شدند، چراکه نه تنها این «خود» جدید تهدیدی برای منافع آنها نبود، بلکه بهترین فرصت بود، چراکه می توانستند محصولات متنوع تری را تولید کنند و به آنها بفروشند...

آدام کورتیس مستند خود را این گونه معرفی می کند: «این مجموعه درباره ی چگونگی استفاده ی افراد صاحب قدرت از نظریه ی فروید برای کنترل جمعیت خطرناک در عصر دموکراسی توده ها است.»

مستند قرن خود به صورت یک مینی سریال تلویزیونی در چهار قسمت ساخته شده است که هر قسمت با عنوان خاصِ خود به موضوعی در این حوزه می پردازد.

لوح فشرده حاضر، قسمت سوم از این مستند است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی