loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لوح فشرده آنان که می اندیشند 6: بررسی و نقد آراء و اندیشه های جان رالز

«جان راولز» (2002 ـ 1921) متفکر و فیلسوف سیاسی ـ آمریکایی، از سرشناس ترین فلاسفه سیاسی قرن بیستم و حتی به تعبیر برخی اندیشمندان، از شاخص ترین چهره های فلسفه سیاسی این قرن به شمار می رود.

آثار این فیلسوف بحث انگیز و تأثیرگذار، بیش از پنجاه سال است که چاپ می شود و این نوشته ها به طور فزاینده ای در طول این مدت، فلسفه سیاسی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده اند.

اهمیت راولز بیش از هر چیز به دلیل سهمی است که وی در فلسفه سیاسی لیبرال دارد. از جمله نظریاتی که در آثار راولز مطرح و مورد توجه گسترده است، می توان به بحث «عدالت به مثابه انصاف» که از اصل آزادی، برابری منصفانه فرصت و اصل تفاوت تشکیل شده اند، اشاره داشت.

راولز در اواخر دوران کاری خودش با انتشار «قانون مردمان» نظریه جامعی را درباره سیاست بین المللی تدوین کرد. او در این نظریه ادعا کرد که مردمان «خوش نظم» یا می توانند «لیبرال» باشند یا «منزه». از نظر وی، مردم غیر خوش نظم ممکن است حقوق بشر را نقض کنند یا به شیوه ای که از لحاظ بیرونی تهاجمی است، رفتار کنند.

راولز معتقد بود که باید به حکومت هایی که به دلایل اقتصادی قادر به حمایت از حقوق بشر نیستند، کمک کرد، اما مدعی بود هدف این کمک، دستیابی به حالت نهایی برابری جهانی نیست، بلکه تنها تضمین این امر است که این جوامع می توانند نهادهای سیاسی لیبرال یا منزه را حفظ کنند.

یکی از آرای بحث برانگیز راولز، ادعای وی در باره این موضوع است که نقض حقوق بشر می تواند به دخالت نظامی در کشورهای نقض کننده این حقوق مشروعیت بخشد.
در نشست «نقد و بررسی اندیشه های جان راولز» که با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، صاحب نظران و مولفان متعددی نظیر حسن سبحانی، حسین کچویان، بهرام اخوان کاظمی، محمدحسین جمشیدی، شهریار زرشناس و امیرحسین ترکش دوز سخنرانی کردند و ما حصل آن در این لوح فشرده آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی