loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنبش‌های اسلامی در اندونزی منتشر شد

کتاب جنبش‌های اسلامی در اندونزی به قلم سید میرصالح حسینی جبلی به همت دانشگاه باقرالعلوم تهیه و از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب جنبش‌های اسلامی در اندونزی، به تقابل بنیان های معرفتی جنبش های اسلامی اشاره کرده و با شناخت موج بیداری اسلامی، افق های فراوری حرکت های اسلامی را در این سرزمین به نمایش می گذارد.

یکی از مهم ترین چالش هایی که امروزه جهان اسلام با آن مواجه است درگیری و ستیز بین مذاهب مختلف اسلامی است. جریان های فکری و معرفتی گروه های اسلامی در سرزمین هزار جزیره اندونزی، فراز و نشیب هایی را در همبستگی اجتماعی مسلمانان پدید آورده است. این نوشتار به تقابل بنیان های معرفتی جنبش های اسلامی اشاره کرده و با شناخت موج بیداری اسلامی، افق های فراوری حرکت های اسلامی رابه نمایش می گذارد. از جمله موضوعاتی که موجب توسعه نیافتگی جامعه مسلمانان آن سرزمین در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی به شمار می رود، انحطاط و ضعف جنبش ها در مواجهه با چالش های درون گروهی و نیز ستیزهای گروه های غیر خودی و بیگانگان است.

در فصل اول این کتاب به زمینه های تاریخی، اجتماعی و سیاسی اندونزی اشاره و عوامل حضور و گسترش اسلام به همراه فرقه ها و گروههای مختلف بیان شده است. آنگاه واکنش مخالفان و تأثیر بعضی از فرقه ها ی اسلامی بر جنبش های اندونزی مطرح شده است.

مؤلف در فصل دوم به چالش های معرفتی و کلامی گروهها پرداخته و بنیان های معرفتی، کلامی و فلسفی جنبش های اسلامی در اندونزی را تبیین کرده است و در نهایت نیز در فصل سوم به افق های فراوان جنبش ها و حرکت های اسلامی در اندونزی اشاره می کند.

در بخشی از این کتاب که به معرفی دو نهضت مهم در اندونزی پرداخته می خوانید: «نهضت محمدیه: یکی از سازمان هایی که در اندونزی تأسیس شد محمدیه است. این حرکت در سال 1912 میلادی در جوگجا کار تا به دست کیاهی حاجی احمد دهلان، تأسیس شد که تحت تأثیر جریان های نوگرای اسلامی خاورمیانه و با هدف ارتقای موقعیت مسلمانان از طریق اصلاح وضعیت آموزشی و اجتماعی آن ها شروع به کار کرد و بعدها تحت تأثیر وهابیت قرار گرفت. محمدیه اکنون دارای شبکه وسیعی از مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و مؤسسات خیریه (مثل دار الایتام) می باشد. تعداد اعضای کنونی محمدیه نزدیک به سی میلیون نفر تخمین زده می شود و نفوذ آن بیشتر در مناطق شهری است. رهبر فعلی محمدیه، دکترمحمد امین رئیس می باشد...

نهضت العلماء: کیایی حاجی هاشم اشعری این حرکت را در سال 1926 میلادی در واکنش به محمدیه با هدف بازگشت به تعالیم راستین اسلامی بنیان نهاد. نهضت العلماء در طول حیات خود، دارای تحرکات سیاسی نیز بوده، ولی اکنون بیشتر بر فعالیتهای مذهبی ـ آموزشی تکیه دارد. این جریان در مناطق روستایی و مدارس سنتی دینی، نفوذ زیادی دارد تعداد پیروان آن حدود سی میلیون نفر هستند. رهبر کنونی این نهضت، عبدالرحمان وحید، نوه هاشم اشعری مؤسس نهضت می باشد.»

کتاب جنبش های اسلامی در اندونزی به قلم سید میرصالح حسینی جبلی در سال1390 با شمارگان 1000 نسخه در 480 صفحه با قیمت 8600 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

این کتاب به زودی در فروشگاه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب عرضه می شود.

سه‌شنبه 27 دی 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط