loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه تخصصی فرهنگ عمومی منتشر شد

نویسندگان مرتبط : موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم

ماهنامه تخصصی فرهنگ عمومی به نقل از آیت الله مصباح یزدی: باید مواظب باشیم، ببینیم ممکن است از کجا فتنه دیگری در جامعه ما پدید بیاید، و اگر نقطه اصلی ضعف سران فتنه، ضعف دینی شان بود، ضعف اعتقاداتشان به احکام اسلام به خصوص مسأله ولایت فقیه بود، بدانیم اگر فتنه دیگری در این کشور پدید بیاید از همین جا آب می خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین شماره ماهنامه تخصصی فرهنگ عمومی به همت دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی منتشر شد.

در این شماره ابتدا «سخن مدیر مسئول»، «یادداشت سردبیر»، «قطره ای از دریا»، «درس هایی از رهنمود های مقام عظمای ولایت در امر نشست "تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت"» را می خوانید.

در این شماره در بخشی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در نشست تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است: «در خصوص ایرانی بودن الگو، علاوه بر آنچه دوستان گفتند، که خوب، شرائط تاریخی، شرائط جغرافیایی، شرائط فرهنگی، شرائط اقلیمی، شرائط جغرافیای سیاسی در تشکیل این الگو تأثیر می گذارد ـ که قطعا این ها درست است ـ این نکته هم مطرح است که طراحان آن، متفکران ایرانی هستند؛ این کاملا وجه مناسبی است برای عنوان ایرانی؛ یعنی ما نمی خواهیم این را از دیگران بگیریم؛ ما می خواهیم آن چه را که خودمان لازم می دانستیم؛ مصلحت کشورمان می دانیم، آینده مان را می توانیم با آن تصویر و ترسیم کنیم، این را در یک قالبی بریزیم. بنابراین، این الگوی ایرانی است. از طرف دیگر، اسلامی است؛ به خاطر این غایات، اهداف، ارزش ها و شیوه های کار همه از اسلام و معارف اسلامی است. ما یک جامعه اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که می توانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد، قرآن هست، سنت هست و در مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفه ما و در کلام و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد. بنابراین "اسلامی" هم به این مناسبت است».

در ادامه در بخش حکمت و اندیشه آمده است: «سخنی درباره فلسفه اسلامی»، «نگاهی به آراء ریچارد روتی»، «درس هایی از فتنه/حضرت استاد آیت الله مصباح یزدی»، «گفتگو با حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد سید مهدی میرباقری»، «کشش و اَمد جامعه شناسی به پایان رسیده است»، «گزارشی اجمالی درباره تفسیر پوزیتیویستی علم»، «محکمات و متشابهات»، «دیکتاتوری پنهان»، «نکات مهمی که یک مبارز جنگ نرم باید بداند»، «راهنمای مطالعه غرب شناسی انتقادی»، «گفتار منتشر نشده ای از دکتر سید احمد فرید/ مبارزه بنده با مدرنیته است»، «مؤسسه پرسش، پایان نوستالژی، مدرسه علوم سیاسی»، «تأملاتی در نظریه انحطاط تاریخی سید جواد طباطبایی» و «معرفی یک کتاب خوب».

در بخشی از مطلب درس هایی از فتنه به نقل از حضرت استاد آیت الله مصباح یزدی آمده است: «به هر حال پیدایش این فتنه ضایعاتی داشت. یکی از آن ها شهادت عزیزانی بود که یک مویشان بر کاخ فتنه جویان برتری داشت و همه این ها در اثر وجود برخی نقطه ضعف ها در جامعه ما پدید آمد. اگر پیش از آن، ضعف هایمان را برطرف کرده بودیم. مجال به فتنه جویان نمی دادیم. اگر آنها را بهتر شناسایی کرده بودیم و گاهی برخی ها از گوشه و کنار برایشان به به و چه چه نمی کردند، این مشکلات هم برای ما پیش نمی آمد. غفلتی که در طول یک دهه یا بیشتر، بعضی از اقشار ما داشتند و اشتباهاتی که بعضی از خواص مرتکب شدند، زمینه چنین فتنه ای را فراهم کرد.

...ما هیچ ضمانتی نداریم که این فتنه آخرین فتنه باشد، اگر کسی ضمانتی دارد به ما هم ارائه بدهد ما خیلی خوشحال می شویم، اما احتمال دارد که این فتنه وقت دیگری ـ ان شاءالله این وقت زود نباشد ـ و چه بسا به صورت خطرناک تری پدید بیاید. این عالم دائما تکرار تاریخ و حوادث است.

...کمی فکر کنیم که اگر این حرکت خود جوش مردمی که به اراده خدا انجام گرفت، نبود چه می شد؟ در یک کلمه، حاصل نزدیک به نیم قرن جهاد، مبارزه، فداکاری و خون هایی که ریخته شد و شهادت هایی که نصیب مردم شد، بر باد می رفت. چیزی از این ها باقی نمی ماند. بلکه اگر کسانی دقت کنند، قضاوت خواهند کرد که از قبل از پیروزی انقلاب بدتر می شد. یعنی پیامد آن فتنه ده ها بار وضع را از وضع زمان شاه بدتر می کرد. این اراده الهی بود که مردم با چنین حرکت عظیمی این فتنه عظیم را خاموش ساختند. خداوند به همه کسانی که نقشی در خاموش کردن این فتنه داشتند پاداشی درخور کرم خودش عنایت بفرماید.

...باید مواظب باشیم، ببینیم ممکن است از کجا فتنه دیگری در جامعه ما پدید بیاید، و اگر نقطه اصلی ضعف سران فتنه، ضعف دینی شان بود، ضعف اعتقاداشان به احکام اسلام به خصوص مسأله ولایت فقیه بود، بدانیم اگر فتنه دیگری دراین کشور پدید بیاید از همین جا آب می خورد.»

گفتگوی ویژه شامل «گفتگو با دکتر موسی حقانی در باره فرامانسونری در ایران» می شود.

«رمان انقلاب: مختصات، بایدها و نبایدها»، «نیست انگاری در ادبیات معاصر: احمد شاملو اسیر "تقدیر مصنوع" ویرانگر نیست انگار»، «کافکا، روایت گر بیمار یک انحطاط»، «بازی کردن با سر خورشید در زمین فوتبال» مطالب بخش ادبیات را تشکیل می دهد.

بخش پایانی این شماره هم با عنوان اقتصاد در بر گیرنده این مطالب است: «سرمایه سالاری، تجسم اقتصاد مدرنیته»، «آیا ایران آینده ای در ساحت مدرنیته دارد» و «از میان خبرها».

دومین شماره ماهنامه تخصصی فرهنگ عمومی به صاحب امتیازی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و مدیر مسؤولی منصور واعظی در 240 صفحه با قیمت 2000 تومان منتشر شده است.

گفتنی است این نشریه به همراه دیگر نشریات جبهه فرهنگی انقلاب مانند راه، سوره، امتداد، پلاک هشت، خط اول و... در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب عرضه می شود.

سه‌شنبه 27 دی 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط