loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ششمین شماره «سوره اندیشه» منتشر شد

ششمین شماره از مجله‌ی «سوره اندیشه»، در قالب شماره‌ی ۵۷-۵۶، ویژه‌ی بهمن و اسفند منتشر شد. این مجله که با گذشت شش شماره از دور جدید انتشار خود تلاش کرده است تا با ارائه‌ی یک منطق متفاوت، به مدلی جامع برای تحلیل مسائل جامعه دست یابد، از یک‌سو مسائل ظاهری و عینی جامعه را کوچک نمی‌شمارد و از سوی دیگر، از باطن جامعه نیز غفلت نکرده و مسائل ظاهری را زائیده‌ی تحولات باطنی و روحانیِ جامعه قلمداد می‌کند. حاصل این نوع نگاه بخش‌های مختلف مجله است که عبارتند از: سبک زندگی، نظام اجتماعی، نظریه‌ی اجتماعی، تفکر، هنر و ادب، و تاریخ. علاوه بر آن مجله‌ی خبری و ضمیمه‌ی معرفی و نقد کتاب (اسفار) نیز در ابتدا و انتهای مجله قرار گرفته‌اند.

در مجله‌ی خبری این شماره، که طبق روال چند شماره‌ی اخیر مطالبی پیرامون بیداری اسلامی و جنبش وال استریت به چاپ رسانده است، اقتراحی با عنوان «آیا انقلاب‌ها منحرف می‌شوند؟» از بیژن عبدالکریمی، منوچهر آشتیانی، ابراهیم فیاض، عبدالله حاجی صادقی و سیدعبدالمجید پیش‌بین به چشم می‌خورد. همچنین در قسمت نقد نهادها، عملکرد «شورای فرهنگ عمومی» مورد نقد قرار گرفته است. شخصیت این شماره‌ی مجله‌ی خبری، محمدعلی رجبی، نگارگر برجسته و استاد هنر است که اساتید مختلف هنر، ازجمله استاد محمود فرشچیان در باب ویژگی‌های این استاد برجسته و آثار ایشان مطالبی بیان کرده‌اند.

در سرویس سبک زندگی که همواره تلاش خود را معطوف به دست‌یابی به ویژگی‌های یک سبک زندگیِ انقلابی و اسلامی کرده است، علاوه بر نقد جلوه‌های غربزدگی در حوزه‌ی زندگی روزمره، مانند مهد کودک که آن را «یتیم‌خانه‌ی مدرن» نامیده است، مشخصه‌های تحصیل علم و مال با رعایت وجوه انقلابی و اسلامی را معرفی کرده است. خانم نیلچی‌زاده، علی‌رضا بلیغ، سعید رجحان و… مطالبی در این شماره ارائه داده‌اند.

محور مطالب این شماره‌ی سرویس نظام اجتماعی، «مردم‌سالاری دینی و بیداری اسلامی» است که در آن اساتیدی چون محمدصادق کوشکی، مسعود درخشان، موسی نجفی، محمدباقر خرمشاد، علیرضا پیروزمند، شریف لک‌زایی، و منصور میراحمدی، با بررسی چگونگیِ پیوند مردم‌سالاری و اسلام در نظام جمهوری اسلامی، از امکان شکل‌گیری نظام‌های غیرِاستبدادی و مردمی، و در عین حال مبتنی بر اسلام در کشورهای عربی سخن گفته‌اند.

مباحث سرویس نظریه‌ی اجتماعی بر موضوع «فقه سیاسی» و نسبت آن با علوم انسانی متمرکز شده، و با این جمله از امام خمینی (رحمت‌الله علیه) آغاز می‌شود که: «فقه، تئوری واقعی و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور است»؛ البته اداره‌ی انسان نه فقط در بعد فردی، بلکه در بعد جمعی و اجتماعی. در همین‌جاست که بحث پیرامون نسبت فقه (فقه سیاسی) و علوم انسانی در می‌گیرد. محمدجواد ارسطا، نجف لک‌زایی، ابراهیم موسی‌زاده، حسین‌علی سعدی، مظفر نامدار و… از جمله اساتیدی هستند که مطالبی از ایشان در این بخش منتشر شده است.

«عرفان» به‌مثابه نحوی از انحای تفکر، موضوع این شماره‌ی سرویس تفکر است که در آن مطالبی چون بررسی تفسیرهای عرفانی از انقلاب اسلامی ایران، جدایی عرفان نظری از عرفان عملی، ارزیابی تفسیر عرفانی از اندیشه‌ی مارتین هیدگر، چیستی و جایگاه عرفان اصیل اسلامی و… از اساتیدی چون رولاند پیچ، محمد رجبی، ابراهیم فیاض، محمدجواد صافیان، سیدمحمد قائم مقامی، حسن سیدعرب، انشاءالله رحمتی، سعید بینای مطلق و… به‌چاپ رسیده است.

پیوند هنر و تاریخ و نسبت هنرمند و حوادث تاریخی، به‌عنوان یک بحث اساسی در بررسی «هنر انقلاب اسلامی»، موضوع اصلیِ سرویس هنر و ادب است که نصرالله حکمت، بهمن نامور مطلق، محمدعلی رجبی، عبدالحمید قدیریان، و سعید یوسف‌نیا در حوزه‌ی کلیات هنر، شعر، و هنرهای تجسمی آن را بررسی کرده‌اند.

سرویس تاریخ نیز در سالگرد پیروزی انقلاب، به سراغ «مشروطیت» به‌عنوان ریشه‌ی بسیاری از مسائل امروز ما در تمامی عرصه‌های اجتماعی و فردی، رفته است و موضوعاتی مانند جریان‌شناسی تاریخ‌نگاری مشروطه، ماهیت روشنفکری در تاریخ معاصر ایران، اوضاع اقتصادی-اجتماعی ایران هم‌زمان با مشروطیت، و… از حمید پارسانیا، بیژن عبدالکریمی، شاپور رواسانی، احمد رهدار، سیدمجید امامی و… مطرح کرده است.

شماره‌ی پنجم ضمیمه‌ی کتاب «اسفار» نیز با بررسی آثار حکمت‌الله ملاصالحی، استاد برجسته‌ی تاریخ و باستان‌شناسی آغاز می‌شود. معرفی تازه‌های کتاب در حوزه‌های فلسفه، تاریخ، اقتصاد، جامعه‌شناسی و نقد ادبی و همچنین نشست نقد و بررسی کتاب «نگاهی به مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران» از محمدجواد ارسطا، با حضور نگارنده و نجف لک‌زایی از دیگر مطالب این ضمیمه است.

این شماره از مجله را می‌توانید از دفتر تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها و یا از دکه های روزنامه فروشی تهیه کنید. درضمن برای اطلاع از آدرس گیشه‌های عرضه کننده‌ی مجله‌ی سوره اندیشه به وب گاه www.sooreandishe.bloghaa.com مراجعه کنید.

دوشنبه 22 اسفند 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط