loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ امثال سخن - جلد دوم: ش - ی

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

مولف محترم درباره اثر خود می گوید:
ما امثال را از دو منبع جمع کردیم. یکی در حین تألیف فرهنگ بزرگ سخن، از متون استخراج کردیم. چرا که ما فرهنگ را از متون استخراج می کردیم، نه اینکه از روی فرهنگ ها بنویسیم.در متون مقدار زیادی امثال وجود دارد.
منبع دوم، کتاب های امثال است که از قرن 11 تا به امروز، جمع آوری شده است.مخصوصاً مهمترین فرهنگ در این زمینه «امثال و حکم» مرحوم دهخدا است. اما کاری که ما در این کتاب انجام دادیم این بود که اصطلاحات و تعابیر را از امثال جدا کردیم. در حالی که در امثال و حکم دهخدا و بسیاری از کتب امثال دیگر اغلب تعبیرات زبانی را جزء امثال آورده اند. مثلاً آب از لب و لوچه اش آویزان بود.

آخرین نکته این که کتاب امثالی که ما چاپ کرده ایم از نظر تعداد امثال جامع ترین کتاب مثل است. به طوری که نزدیک به 31 هزار مثل را در بر دارد، در حالی که کتاب هایی که در این زمینه چاپ شده، حتی کتاب مرحوم دهخدا، تعداد مثل هایشان از این بسیار کمتر است.

ما تا آنجا که توانستیم و منابع ما حکم می کرد، امثال عامیانه را هم فراهم کرده ایم، اما لغات عامیانه را بیشتر در فرهنگ بزرگ سخن آورده ایم.

در ضمن امثال چون از تاریخ سرچشمه می گیرند و گوینده خاصی ندارند و کلمات و جملاتی هستند که در طول زمان ساخته و تراش خورده و به ما رسیده اند و مثل واژه های زبان در مسیر تحول زبان قرار ندارند، ضرورتی برای به روز کردن آنها وجود ندارد. امثال در طول روزگاران به وجود می آید و ممکن است صد سال بگذرد و امثال تازه ای به وجود آید. بنابراین ضرورت ندارد که فرهنگ امثال مانند فرهنگ لغت به روز شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما