loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گذری بر تاریخ آمریکا

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده اصغر کشوری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 497

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب با مروری بر تاریخچه تشکیل کشور آمریکا در 9 فصل با عناوین زیر تدوین شده است: «ساکنان اولیه»، «نخستین کاشفان»، «تفاوت رنگ ها»، «سیزده مستعمره نشین»، «تشکیل حکومت ملی»، «استقلال آمریکا»، «جنگ انصال»، «جنگ های 120 ساله آمریکا» و «تاریخ آمریکا به روایت تصویر».

آمریکا؛ متنوع ترین کشور جهان
در مقدمه کتاب درباره معرفی آمریکا آمده است: «ایالات متحده آمریکا در آمریکای شمالی از 48 ایالت پیوسته و دو ایالت مجزا (آلاسکا و هاوایی) به پایتختی واشینگتن دی سی تشکیل شده است. آمریکا سومین کشور پرجمعیت دنیا (با جمعیتی بالغ بر 295000000نفر) و مساحتی در حدود 9636364 کیلومتر مربع و چهارمین کشور پهناور دنیاست که دین و مذهب اکثریت مردم، مسیحی پروتستان بوده و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع ترین کشور جهان شناخته می شود.»

در فصل نخست با عنوان «ساکنان اولیه» به معرفی ساکنان اولیه سرزمین آمریکا با نام های (سرخ پوستان منطقه میسی سیپی)، (سرخ پوستان منظقه سردسیر)، (سرخ پوستان دشت ها و چمنزارها)، (سرخ پوستان منطقه کویری)، (مایا)، (ازتک)، (اینکا) و (جنایات هولناک) می پردازد.

در بخش «جنایات هولناک» نیز جنایات مهاجران اروپایی به ویژه انگلیسی ها در برخورد با سرخپوستان (ساکنان بومی آمریکا) بررسی می شود. روایت جوان سرخپوست به انگلیسی ها برای رفتن به حمام برای رفع بوی تعفن آن ها، رنگ زنان و کودکان ما با شنیدن نام تو زرد می شود و روایت سه سرباز آمریکایی از سه جنایت هولناک. سه موضوعی است که در این بخش گنجانده شده است.

هویت واقعی کاشف آمریکا
در قسمتی از فصل دوم کتاب با عنوان «نخستین کاشفان» در بررسی هویت واقعی کریستف کلمب می خوانیم: «هر چند در تاریخ، فیلم ها و کتاب های متعددی که درباره کریستف کلمب ساخته و نوشته شده او را به عنوان یک میسیونر مسیحی معرفی کرده اند ولی در حقیقت کریستف کلمب یک یهودی بوده است. به تصریح ام لی فریدمن، تاریخ نگار یهودی، علایم و نمادهای یهودی موجود در امضاهای کلمب نیز موید این مدعاست. به نظر او شکل مثلث کامل، که برای یهودیان مقدس است و در گورستان ها و معابد یهودیان از آن استفاده می شود در تمام امضاهای کلمب مشاهده می شود. خانواده کلمب از اعقاب یهودیان کالاتان در بارسلونا بودند و تاریخ نگاران معتقدند خانواده کلمب، که در ژنو زندگی می کرده و به اسپانیایی سخن می گفتند، یهودی بوده اند.»

«تفاوت رنگ ها» نام فصل سوم کتاب است که به به آغاز برده داری و تجارت برده می پردازد. در «سیزده مستعمره نشین» که در فصل چهارم کتاب جای گرفته، نویسنده به بررسی وضعیت ساکن شدن مهاجران گسیل شده از اروپا به سرزمین آمریکا می پردازد مهاجرانی که پس از ساکن شدن در آمریکا با توجه به نقشی که افراد در سامان دادن این سرزمین های بکر داشتند نامگذاری شدند و ایالت های مانند ایالت های ویرجینا، پلیموت، رودآیلند، نیوهمپشر، کنتیکت، مریلند، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی، نیویورک، نیوجرسی، دولاوار، پنسیلوانیا و جورجیا را به وجود آوردند.

در بخشی از کتاب نویسنده درباره چگونگی نام گرفتن مستعمره هلندی نیوندرلند به نیویورک می نویسد: «یکی از مستعمره های که در سال 1614.م در حدفاصل ویرجینیا و کوچ نشین های شمالی انگلیس برپا گردید مستعمره هلندی نیوندرلند در دره رودخانه هودسن به مرکزیت شهر نیوآمستردام بود. انگلستانی ها، که به استناد اکتشاف های کابوت کرانه های اقیانوس اطلس را از آن خود می دانستند حضور هلندیان را در این سرزمین برنتافته و سرانجام در سال 1664 ناوگانی بزرگ به فرماندهی دوک یورک، برادر پادشاه انگلستان، به مدخل بندر نیوآمستردام اعزام کردند.

حکایت تغییر نام نیوآمستردام به نیویورک
«حاکم فعال و پرشور هلندی، پطروس استویی وزان، خیال مقاومت داشت، لیکن وسایل دفاعی بس حقیر بود و به توصیه مشاوران از مقاومت منصرف شد و به تسلیمی تن داد که نابودی تمام هلند نو را موجب گشت. انگلستان یک باره به موجب عهدنامه بره دا (1667) بی هیچ قید و شرطی، از مین گرفته تا کارولینای جنوبی، مالک و یکه تاز ساحل اقیانوس اطلس گردید. چارلز دوم به پاداش این خدمت سراسر زمین میان رود کنتیکت و دولاوار را به دوک بورک بخشید و از همان زمان نیوآمستردام به افتخار او نیویورک نامیده شد.» متن فوق حاکی از سیطره و حضور قدرتمند انگلیسی های مهاجر در آمریکاست.

در فصل پنجم با عنوان «تشکیل حکومت ملی» پس از تشکیل حکومت به بررسی سیاست خارجی مستعمرات، مذاکره بر سر اصول کنفدراسیون، مجمع قانون اساسی، تفکیک قوا، دوران حکومت جفرسون، دوران حکوکت جیمز مدیسون و دو جناح هیات حاکمه آمریکا پس از استقلال می پردازد.

«در سال 1817.م جیمیز مونروئه به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد بزرگ ترین واقعه دوران خدمت او، که برایش نامی جاوید در تاریخ آمریکا کسب کرد، اعلام روش معروف به «دکترین نونروئه» است. وی دکترین خود را هم زمان با جنگ های استقلال کشورهای آمریکای لاتین و تهدیدات کشورهای اروپایی به ویژه کثرت اروپا به مداخله در امور مستعمرات اسپانیا اعلام کرد.» متن فوق بخشی از فصل ششم کتاب با عنوان «استقلال آمریکا» است که به بررسی افراد و قوانین تاثیرگذار در استحکام استقلال و پیشرفت آمریکا پرداخته شده است.

انگیزه های پنهان لینکن در دفاع از برده داری
نویسنده در فصل هفتم با نام «جنگ انفصال» به بررسی جنگی خونبار و داخلی آمریکا که بین ایالات شمالی و ایالات جنوبی به دلیل تفاوت شیوه زندگی منجر شد، می پردازد. جنگی که در زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکن رخ داد تصویب الغای قانون بردگی را به همراه داشت. اگر چه حزب جمهوری خواه بیشترین استفاده را از الغای بردگی و حق رای سیاه پوستان از آن خود کرد.

در بخشی از کتاب درباره آبراهام لینکن و نقش وی در تبدیل آمریکا به یک قدرت سرمایه داری با کمک از جنبش های اجتماعی می خوانیم: «برخلاف آنچه برخی بیوگرافان نویسان ستایشگر لینکن جعل می کنند، روح عدالت خواهی و ظلم ستیزی او را علیه بردگی نشورانید بلکه منافع رو به گسترش سرمایه داران ایالات شمال و ضرورت مدرنیزاسیون گسترده ایالات جنوبی و ترس از دو پارگی و انشقاق ایالات متحد، محرک لینکن در علیه برده دران جنوب بوده است.»
در فصل هشتم «سیاست خارجی آمریکا» مدنظر نویسنده است و این سیاست خارجی را با تکیه بر مولفه های چون سیاست تهاجمی در کشورهای مختلف بررسی می کند و طبق آماری که در کتاب از نقش مخرب آمریکا در سایر کشورها به ویژه در آسیا ارایه شده است.

سیاست گفتار آرام همراه با چماق روزولت
در بخشی از کتاب درباره چهره آمریکا در جهان و روش سیاست خارجه این کشور نوشته شده است: «در طلیعه قرن بیستم ایالات متحد، با پشت سر گذاشتن مشکلات داخلی، تلاش خود را صرف این کرد تا به عنوان قدرتی جهانی مطرح شود. همان طور که گفته شد ایالات متحد با نیروهای دریایی اش به کشورهای چون کوبا، هاییتی، نیکاراگوئه، و... حمله کرد تا منافع آمریکا را تامین کند. تئودور روزولت، یکی از روسای جمهور این کشور، می گفت که سیاست خارجی او عبارت است از گفتار آرام با داشتن چماقی در دست، به این معنی که تا زمانی که ممکن بود دیپلماسی دوستانه را به کار می گرفت، ولی همیشه آماده بود که با نیروی نظامی از سخنانش حمایت کند.»

فصل نهم کتاب «تاریخ آمریکا به روایت تصویر» نام دارد که بخش عمده ای از حجم کتاب را به تصاویر متنوعی اختصاص داده است. از جمله این تصاویر می توان به تمدن های باستانی اینکا، طرح تقویم ازتکی، پدران بنیانگذاران آمریکا، کالج هاروارد، تابلوی معروف نروحیه، تامس جعفرسون(نویسنده و طراح اعلامیه استقلال و سومین رییس جمهور آمریکا)، لینکن و اعضای کابینه اش در حال اعلام اعلامیه آزادی بردگان، اندرو جکسون(هفتمین رییس جمهور آمریکا)، کریستف کلمب در آغاز سفر و پایین کشیدن مجمسه پادشاه اشاره کرد. همچنین تصاویر تمام روسای جمهور آمریکا از جورج واشنگتن تا باراک اوباما آمده است.

«تاریخ آمریکا به عنوان کشوری مستقل از 1783.م آغاز می شود؛ در این تاریخ، طبق معاهده پاریس، استقلال آمریکا به رسمیت شناخته شد. قبل از اعلام استقلال، در سال 1776.م آمریکا مجموعه ای از مستعمرات اروپا بود.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما