loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بابایی: تردیدها ریشه در عدم شفاف سازی در فتنه ۸۸ دارد

گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: اتفاقات سال ۸۸ یک ظرفیت برای حوزه تاریخ شفاهی است ولی چون شفاف سازی در مورد آن نشده، عده ای برای نوشتن تردید دارند.

شنبه 6 دی 1393

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت وگویی به لزوم تولید کتاب در حوزه تاریخ شفاهی فتنه اشاره کرد و گفت: به نظر می آید که آثاری برای فتنه 88 تولید شده، البته اتفاقات 88 یک ظرفیت برای حوزه تاریخ شفاهی است ولی چون شفاف سازی در مورد آن نشده و در حالت گنگی قرار دارد عده ای برای نوشتن تردید دارند.

*در ارتباط با فتنه 88، فضا همچنان غبار آلود است
وی افزود: باید نقش عوامل اصلی و گرداندگان این اتفاق بیشتر روشن شود و کسانی که محرک کشاندن مردم در خیابان ها بودند شناخته شود. هرچند گفته می شود که فلان شخص نقش داشته و در اعمال تحریم ها نیز موثر بوده ولی همچنان می بینیم که در رسانه ها نیز اسم آن شخص یا اشخاص به صورت حروف اول نامش بیان می شود و این نشان می دهد که هنوز فضا غبار آلود است و شفاف سازی صورت نگرفته است. نویسنده کتاب «ضربت متقابل» گفت: بعضی سازما ن های مردم نهاد مانند «جشنواره مردمی رسول آفتاب» تلاش کردند که اتفاقات آن سال را ثبت کنند ولی شاهدیم که امسال در بخش خاطره اثری به دبیرخانه این جشنواره نرسیده است. این نشان می دهد که کمتر به این مسئله پرداخته شده و بیشتر در فضای کلی گویی بوده و هر طرف ادعایی طرح کرده و طرف مقابل آن را رد کرده و این نشان دهنده این است هنوز فضای بی خبری حاکم است.

*نویسنده بازجو نیست
وی به نقش نویسنده ها اشاره کرد و گفت: نویسنده بازجو نیست. وی یک اطلاعات خامی دارد که بر اساس آن شروع به نوشتن تاریخ می کند و در مورد این اتفاق هنوز اطلاعات درستی موجود نیست و اگر هم وجود دارد در اختیار عموم نیست و شاید برخی ارگان ها داشته باشد و این ریشه در عدم شفاف سازی دارد. در حوزه دفاع مقدس شاهدید که کمتر این ابهام ها را شاهد هستیم هر چند در دفاع مقدس نیز در مسائلی مانند قطعنامه و یا ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر نیز بعضی ابهامات وجود دارد ولی با این حال گفتنی ها گفته شده و اصل تاریخ هشت سال دفاع مقدس روایت و ثبت شده است.

*عده ای در حال قبح زدایی از عوامل فتنه 88 هستند
بابایی گفت: تحقیق میدانی یکی از راه های شفاف سازی حوادث سال 88 است تا حقایق روشن شود و هرکس باید خودش دنبال این موضوع برود ولی این یک طرف قضیه است و در طرف دیگر باید وضعیت افراد روشن شود زیرا برخی از عوامل فتنه 88 ارادتمندانی دارند که رسانه در اختیار دارند و مشغول قبح زدایی از رفتارهای آنها هستند. پژوهشگر تا اطلاعات درست و موثقی در اختیار نداشته باشد نمی تواند دست به ثبت و روایت بزند و عمل را به نحو احسن انجام دهد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط