loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نیم نگاهی به کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در قم

نویسندگان مرتبط : رسول جعفریان | سید علی سیستانی

کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، با حمایت دفتر آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی) در قم ایجاد شد. این کتابخانه به صورت روزآمد، جدیدترین کتاب های منتشر شده در هر موضوع را تهیه می کند و در دسترس محققان قرار می دهد.

دوشنبه 24 فروردین 1394

خلاء پژوهش در زمینه های تاریخی در حوزه علمیه قم و احساس نیاز مبرمی که در این زمینه وجود داشت، باعث شد کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران با تکیه بر دو گرایش اسلام و ایران به منظور تقویت و فعال کردن بحث ها و مطالعات تاریخی در سال 1374 با مدیریت رسول جعفریان در قم راه اندازی شود. این کتابخانه وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی است که حجت الاسلام شهرستانی در قم بر آن نظارت دارد.

نیاز به وجود چنین کتابخانه ای با منابع مختلف و به روز باعث شده که مراجعان آن هر روز زیادتر شود. فراهم کردن منابع قدیم و جدید به ویژه در بخش های لاتین و کتاب های عربی نیز موجب شده که استادان و محققان از مراجعه به این کتابخانه بر کنار نباشند. به علت افزوده شدن بر منابع کتابخانه، فضای فیزیکی کتابخانه هر از چند گاهی تغییر و تحولاتی را ایجاب می کند.

برای ارائه هر چه بهتر و آسان تر خدمات به محققان و پژوهشگران سعی شده است از مقررات خشک و دست و پا گیر رایج در کتابخانه ها جلوگیری شود، بدین روی استفاده از منابع کتابخانه با آسان ترین روش ممکن است. استفاده از کتابخانه تنها با ارائه کارت شناسایی معتبر برای عموم محققین آزاد است.  البته به علت سطح کار و تخصصی بودن کتابخانه فقط متخصصان تاریخ و گرایش های وابسته به آن اجازه استفاده از کتابخانه را دارند.

یکی از نقاط قوت کتابخانه منابع فراوان آن است. در سال 1374 کتابخانه با حدود چهار هزار جلد کتاب افتتاح گردید، اما اکنون (1394) بیش از 100 هزار جلد کتاب و مجله در این کتابخانه وجود دارد که همین امر بر اهمیت آن افزوده است.

حضور مستمر در نمایشگاه های بین المللی سوریه، شارجه، کویت، بحرین، بیروت، ریاض، مصر و مراکش باعث شده منابع عربی کتابخانه در زمینه های مختلف به روز و غنی باشد. همچنین طی سفرهای مختلف، کتاب های فراوانی از شهرهای مکه، مدینه و جده برای کتابخانه خریداری شده است. با این وجود بخش قابل توجهی از خریدهای کتابخانه، از کتاب هایی است که از عراق خریداری شده است. این آثار طی این یک دهه بخش های گوناگون از کتابخانه را تقویت کرده است.

علاوه بر کتاب، مجلات تاریخی یا شبه تاریخی نیز مورد توجه بوده و بخش مجلات  کتابخانه مشتمل بر شمار فراوانی مجله فارسی و عربی است. به گفته مراجعان، مجلات کتابخانه یکی  از نقاط قوت آن است. پی گیری مستمر و برقراری ارتباط با مراکز مختلف باعث غنای این بخش شده است.

سیستم کتابخانه به دلیل تخصصی بودن رشته تاریخ، سیستم خاصی است. نوع رده بندی موضوعی است؛ بدین گونه که بر اساس نیاز کاربران و مراجعین کتابخانه که دوره های تاریخی و مناطق به صورت جغرافیایی تقسیم شده و موضوع های مختلف را تشکیل داده اند. به علاوه مباحث حاشیه ای نیز بر اساس شعبه های شناخته شده علمی در درس تاریخ تقسیم بندی شده است. در این تقسیم بندی موضوعات مهم و کلان اصل بوده و از پرداخت به موضوعات ریز و جزیی خودداری شده است. تا کنون کتاب ها بر اساس 77 ریز موضوع تفکیک شده است.

تمامی کتاب های موجود در کتابخانه در برنامه رایانه ای که به صورت اختصاصی برای این کتابخانه طراحی شده، ثبت شده است. مراجعان می توانند کتاب های مورد نیاز خود را از طریق جستجو در کامپیوتر و راهنمایی کتابداران تهیه کنند.

کتابخانه تخصصی تاریخ در کنار فعالیت اصلی خود، در زمینه های دیگر علمی نیز فعال است. برگزاری نشست های مختلف علمی در طول چند سال گذشته با استادان برجسته تاریخ از جمله آنها است.

همچنین تا کنون بیش از دوازده عنوان کتاب توسط این کتابخانه و در بعضی موارد با همکاری دیگر موسسه ها منتشر شده که می توان به کتاب های تاریخ محمدی، تحفه الازهار و زلال الانهار در چهار جلد، دو گفتار پیرامون گوشه هایی از احوال و آثار علماء بزرگ خوانسار، گزارشی از کتاب تحفه فیروزیه شجاعیه به جهت سده سنیه سلطان حسینیه، الحاوی فی رجال الشیعه الامامیه، قبیله بنو تمیم و نقش آن در تاریخ اسلام و ایران، قبیله ازد و نقش آن در تاریخ اسلام و ایران، میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین شیعه، سلمان محمدی ابو عبدالله پارسی، خورشید جی، سلمان حقیقت جاویدان و مهاجرت به حبشه اشاره کرد.

از جمله کارهای دیگر کتابخانه استفاده از سیستم اطلاع رسانی موجود در اینترنت است. بدین روی سایت کتابخانه با نشانی www.historylib.com در سه بخش به ارائه خدمات می پردازد. یک بخش به ارائه مقالات تاریخی از استادان مختلف و بخش دیگری نیز به معرفی تازه های کتاب و مجلات می پردازد و بخش سوم نیز برنامه جستجو در منابع کتابخانه است.
 
مدیر: رسول جعفریان
 سایت کتابخانه:www.historylib.com               فکس:7742700
 آدرس:خیابان سمیه، خیابان شهید رجایی، کوچه11، پلاک8،  تلفن:7731355 – 0251
   
موضوعات موجود در کتابخانه:
1- تاریخ ایران
2- ایران باستان
3- صفویه و زندیه
4- قاجار
5- مشروطه
6- پهلوی اول
7- پهلوی دوم
8- نهضت ملی
9- انقلاب اسلامی
10- جنگ تحمیلی
 
11- تاریخ جهان
12- تاریخ عراق
13- شامات
14- فلسطین
15- افغانستان و هند
16- مغرب و اندلس
17- مصر
18- کشورهای افریقایی
19- امریکا
20- جزیره العرب
21- تاریخ دولتها
22- خلافت و دولت
 
23- تاریخ انبیا (ع)
24- تاریخ ادیان
25- تاریخ تصوف
26- جغرافیای عمومی
27- جغرافیای ایران
28- تهران
29- اصفهان
30- کرمان و یزد
31- مازندران و گیلان
32- آذربایجان
33- خراسان و سیستان
34- غرب ایران
35- جنوب ایران
36- کرد و کردستان
37- قم
38- خلیج فارس
 39- فرهنگها
40- کتابشناسی
 41- تاریخ مطبوعات
42- اقتصاد
43- فرهنگ و تمدن
44- سفر نامه
45- حکایات تاریخی
46- ادبیات فارسی
47- ادبیات عرب
48- انساب و خاندانها
49- عرب معاصر
50- تاریخ اسلام
51- تاریخ تشیع
52- مجموعه و یادنامه
53- جنبشها
54- تراجم عمومی
55- تراجم تک نگاری
56- امام خمینی
57- تاریخ علوم
58- زنان
59- تاریخنگاری
 
60- کتابهای هنری
61- کتابهای لاتین
62- اسناد
 
63- سیره نبوی (ص)
64- سیره امامان (ع)
65- حضرت فاطمه(ع)
66- امام علی (ع )
67- امام حسن (ع)
68- امام حسین (ع)
69- امام سجاد (ع)
70- امام محمد باقر(ع)
71- امام جعفر صادق (ع)
72- امام موسی کاظم(ع)
73- امام رضا (ع)
74- امام جواد (ع)
75- امام هادی (ع)
76- امام عسگری(ع)
77- امام زمان (عج)

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط