loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار شرح خطبه حضرت زهرا(س) آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی

«بحثی کوتاه پیرامون خطبه حضرت زهرا(س)» به قلم آیت‌الله شیخ «مجتبی تهرانی» ـ از سوی انتشارات «پیام آزادی» زمستان 87 منتشر شده است.

پس از رحلت رسول اکرم(ص) دو حادثه مهم و سرنوشت‌ساز روی داد که تمامی حوادث بعد از آن را تحت تأثیر قرار داد. این دو حادثه یکی تشکیل سقیفه و غصب خلاقت مسلمین و دیگری غصب فدک یعنی قطعه زمین اهدایی پیامبر گرامی اسلام به دخترش حضرت زهرا(س) بود. پس از مدت بسیار کوتاهی از این دو رویداد و بعد از چند بار پی‌گیری برای بازپس‌گرفتن فدک و بی‌نتیجه بودن آن، حضرت زهرا(س) در مسجد‌النبی در مدینه حاضر شد و خطا‌به‌ای ایراد کرد که از آن پس به خطبه فدک معروف شد. این خطبه نه تنها مسائل فدک را به خوبی و حق اهل‌بیت (ع) در آن را به روشنی اثبات می‌کند، بلکه مشتمل بر مضامین بلند در معارف اعتقادی است.

بیان اصول اعتقادی با بیانی شیوا از توحید گرفته تا نبوت و معاد، «اسرار احکام»، «اوامر و نواهی قرآن»، «ذکر وضع مردم قبل از بعثت رسول‌اکرم (ص)»، «مبارزات و سختی‌های پیامبر اکرم(ص) و علی (ع) در راه پیروزی و تثبیت دین خدا»، «فتنه‌ای دشمنان و برخی مسلمان‌نماها در مسیر تثبیت اسلام»، «جانشینی علی(ع) از طرف خدا» و... از جمله مطالب این خطبه است که در نهایت اختصار و در اوج استحکام و زیبایی بیان شده است.

آیت‌الله شیخ «مجتبی تهرانی» در سال 1374 طی هفده جلسه به ترجمه و توضیح خطبه فدک حضرت زهرا(س) پرداختند. روش ایشان متناسب با زمان، مکان و مخاطبان، شرحی مابین ترجمه و شرح است. این کتاب در 168 صفحه از سوی انتشارات «پیام آزادی» در شمارگان 4000 نسخه به قیمت 1200 تومان زمستان 87 منتشر شده است.

از این استاد برجسته اخلاق تهران، آثار زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف، سایت پاتوق کتاب و مراکز توزیع مرتبط موجود و قابل تهیه است:
کیش پارسایان
اخلاق الاهی جلد 28 (پیوندها و حقوق)
اخلاق الاهی جلد27 (پیوندها و حقوق)
اخلاق الاهی جلد5 (آفات زبان بخش دوم)

چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط