loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظر رهبر معظم انقلاب درباره کتاب «سلام بر ابراهیم»

گلعلی بابایی با اشاره به دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب، درباره تأکیدات ایشان درباره ادبیات دفاع مقدس و ترجمه این آثار گفت.

دوشنبه 2 آذر 1394

رهبر معظم انقلاب همواره یکی از مشوقان نویسندگان در حوزه های مختلف به ویژه حوزه دفاع مقدس بودند. ایشان بارها در جلسات متعددی که با دست اندر کاران این حوزه داشتند، بر نکات مختلفی تأکید داشتند که از جمله این موارد می توان به ترجمه کتاب های دفاع مقدس به زبان های مختلف، استفاده از زبان هنرمندانه و ... اشاره کرد.

بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب بر ترجمه آثار دفاع مقدس به زبان های مختلف به ویژه زبان عربی و انگلیسی، و توزیع این آثار در کشورهای مقصد، موج جدیدی از ترجمه کتاب های دفاع مقدس به راه افتاد. در این زمینه علاوه بر سازمان ها و نهادهای مرتبط، گروه های خودجوش فرهنگی نیز وارد میدان شدند تا بتوانند به این توصیه رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند.

کتاب های متعددی در این رابطه ترجمه و منتشر شده اند که بخشی از آنها به دلیل ضعف هایی که در برگردان وجود داشت، مورد انتقاد کارشناسان امر قرار گرفت. از سوی دیگر، ترجمه صحیح از این دسته از آثار و بعد از آن استقبال مخاطبان در کشورهای مقصد، نشان داد که کتاب های این حوزه ظرفیت جلب مخاطب در کشورهای همسایه را دارد. تعدادی از این کتاب ها بازچاپ هم شدند که از این موارد می توان به کتاب زندگی نامه شهید همت و سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان با نام های «ماه همراه بچه هاست» و «در هاله ای از غبار» اشاره کرد.

گلعلی بابایی در گفت وگویی، به دیدار اخیر جمعی از فرماندهان با رهبر معظم انقلاب اشاره می کند. در این جلسه تعدادی از کتاب های نوشته شده با موضوع دفاع مقدس به همراه ترجمه شان بر میزی به نمایش گذاشته شده بود. رهبر معظم انقلاب در این دیدار به برخی از کتاب ها اشاره کردند و نکاتی را درباره شیوه نگارش کتاب های دفاع مقدس بیان فرمودند.

بابایی در این گفت وگو به شرح جزییات بیشتری از این دیدار می پردازد:

*** آقای بابایی درباره این جلسه کمی بیشتر توضیح بفرمایید.

دوشنبه، 13 مهر، با حضرت آقا قرار ملاقات داشتیم. سردار همدانی یکشنبه برای سوریه پرواز داشت. وقتی از دیدار با رهبری باخبر شد، سفرش را به تأخیر انداخت. من نشنیدم اما دوستان گفتند که حاج حسین می گفت: «بروم برای آخرین بار حضرت آقا را ببینم». روز دوشنبه با لباس نظامی آمد. ردیف جلو، من، سردار کاظمینی، سردار همدانی و سردار محقق نشسته بودیم. حضرت آقا با لبخند و گرمی از ایشان و دیگران احوالپرسی کردند. جلسه که تمام شد، حضرت آقا به بازدید از آثار نشر 27 که در پستویی از بیت روی میزی چیده شده بود، پرداختند.

*** در این جلسه چه کتاب هایی به نمایش گذاشته شده بود؟

در این جلسه کتاب های مختلفی از دفاع مقدس مانند «مهتاب خین» خاطرات سردار شهید همدانی، «گردان نهم» گزارشی از فعالیت های گردان حبیب ابن مظاهر از سال 60 تا فروردین 62 در 12 فصل، «حبیب تولدی دیگر» کارنامه عملیاتی گردان حبیب بن مظاهر از بهار 1362 تا بهار 1365، زندگی نامه شهید همت با نام «ماه همراه بچه هاست»، زندگی نامه سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان با نام «در هاله ای از غبار»، «ضربت متقابل» و... به نمایش گذاشته شده بود. البته زندگی نامه شهید همت و احمد متوسلیان با ترجمه عربی شان گذاشته شده بودند.

رهبر انقلاب فرمودند که از «ضربت متقابل» می توان 20 رمان نوشت

*** رهبر معظم انقلاب در این دیدار با دیدن آثار چه نکاتی درباره کتاب های دفاع مقدس فرمودند؟

بخشی از صحبت های ایشان به تأثیر رمان در انتقال اندیشه ها و فرهنگ دفاع مقدس اختصاص داشت. معظم له در این دیدار فرمودند که این کتاب ها، کتاب های خوبی ست و من هم با علاقه آنها را مطالعه می کنم. از برخی از این کتاب ها می توان رمان نوشت. سپس ایشان به کتاب «ضربت متقابل» اشاره کردند و گفتند که از این کتاب می توان 20 رمان نوشت.

تأکید معظم له بر نگارش رمان در حوزه دفاع مقدس

بخش دیگر صحبت های ایشان در آن روز، به استفاده دیگر کشورها از قالب رمان برای انتقال اندیشه هایشان اختصاص داشت. ایشان اشاره داشتند که کمونیست ها از این راه برای نشان دادن و برجسته تر کردن نقش شان در جنگ فرانسه استفاده کرده اند. مقام معظم رهبری در ادامه سخنانشان به کتاب «برمی گردیم گل نسرین بچینیم» اشاره فرمودند و گفتند که در این کتاب چنان نقش کمونیست ها را برجسته کردند که هرکس این کتاب را مطالعه می کند، فکر می کند که تمام مدافعان فرانسوی، کمونیست ها بودند.

ایشان آن روز تأکید بسیاری بر نگارش رمان داشتند و بعد به یکی از کتاب هایی که درباره شهید باکری نوشته شده اشاره کردند و فرمودند که شبیه رمان نوشته شده است.

نظر رهبر انقلاب درباره شخصیت اصلی کتاب «سلام بر ابراهیم»

بخش دیگر صحبت های ایشان و تأکیداتشان بر «شخصیت» بود. ایشان تأکید داشتند که شهدایی که برای نگارش زندگی شان انتخاب می شوند، شهدایی باشند که شخصیت آنها به قول معروف کاریزما داشته باشد. ایشان در ادامه مثال زدند و فرمودند که اخیراً کتابی درباره شهید ابراهیم هادی خوانده اند، با وجود اینکه مطالعه آن را به اتمام رسانده اند، اما هنوز کتاب را کنار نگذاشته اند. ایشان با طرح این مثال، بیشتر بر دقت در انتخاب شخصیت های این کتاب ها تأکید داشتند که هم بتوان درباره آنها زندگی نامه نوشت و هم داستان و رمان.

*** می دانید کدام کتاب مد نظرشان بود؟

کتاب «سلام بر ابراهیم» است. درباره این شهید، همین یک عنوان کتاب نوشته شده است. ایشان بیشتر بر شخصیت تأکید داشتند و منظورشان این بود که شخصیت این دسته از افراد به گونه ای ست که می توان از دل زندگی نامه های آنها، رمان و داستان خلق شود. ایشان تأکید داشتند که در انتخاب شخصیت ها هم باید این دقت وجود داشته باشد.

*** چند وقتی هست که کتاب های دفاع مقدس به زبان های مختلف ترجمه و در کشورهای مقصد توزیع می شود. در این جلسه هم ترجمه تعدادی از کتاب ها وجود داشت. نظر ایشان درباره این مبحث چه بود؟ آیا بر نکته خاصی تأکید کردند؟

بیشتر در حوزه ترجمه بر این تأکید داشتند که ترجمه توسط افراد بومی همان مناطق انجام شود و به این صورت نباشد که ترجمه توسط ایرانی ها انجام شود و بعد در کشوری دیگر توزیع شود. ایشان فرمودند که در این صورت شاید ترجمه آن تأثیرگذاری لازم را نداشته باشد. ایشان تأکید داشتند که این ظرافت ها مورد توجه قرار بگیرد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط