loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل ریشه‌های وال استریت به روایت فواد ایزدی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ساختار قدرت آمریکا شامل 3 ضلع سیاست مدرن، اتاق فکر و رسانه است و سیاستمداران ناگزیر هستند از یک درصدی‌ها پول بگیرند و پیگیر منافع آنان باشند.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «فؤاد ایزدی» عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران در دومین نشست تخصصی بررسی ریشه‌ها و ابعاد جنبش وال استریت که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: گروهی در کانادا مجله‌ای که مخالف تبلیغات و مصرف گرایی در جهان است منتشر می‌کردند و برای اولین بار مردم را برای تسخیر وال استریت دعوت کردند و سه گروه در آمریکا به این فراخوان پیوستند.

وی افزود: در ابتدای کار چند صد نفر به خیابان وال استریت آمدند اما این جنبش اعتراضی به شدت گسترش پیدا کرد و به بیش از 2 هزار شهر در آمریکا رسید و تعداد نفراتی که در جنبش شرکت می‌کردند نیز به سرعت افزایش پیدا کرده است.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران این جنبش دارای ویژگی‌هایی است از جمله اینکه این حرکت یک جنبش مقاومتی بدون رهبر است و زیر نظر دو حزب معروف آمریکا قرار ندارد و آنچه این حرکت را با حرکت‌های قبلی متفاوت کرده است صنفی و تک موضوعی نبودن این جنبش‌هاست.

وی ادامه داد: جنبش وال استریت نظام سیاسی آمریکا را مورد نقد قرار می‌دهد که این امر در آمریکا نادر است و نکته دوم این است که طرفداران جنبش وال استریت با نفوذ پول در جنبش مخالفت می‌کنند و کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برای اینکه نامزد انتخابات شوند هزینه بسیار بالایی باید پرداخت کنند به همین علت به سرمایه‌داران آمریکایی رجوع می‌کنند و سرمایه‌داران آمریکایی نیز از کسانیکه مخالف سرمایه‌داری باشند حمایت نمی‌کنند.

ایزدی گفت: دانشجویان در جنبش وال استریت مشارکت کردند که این مشارکت با توجه به اینکه در آمریکا دانشجویان تقریبا به طور کامل سیاسی نبوده امر بدیعی محسوب می‌شود.

* بیش از نیمی از مردم آمریکا با جنبش وال استریت موافق هستند

وی گفت: طرفداران جنبش وال استریت متفق‌القول‌اند که جزء 99 درصدهایی هستند که با حرص و ولع یک درصدی‌ها در آمریکا مخالف هستند، حال سؤال اینجاست آیا طرفداران جنبش وال استریت جزء 99 درصد هستند. که این سؤال با توجه به نظرسنجی مجله تایم جواب داده شده است که 54 درصد از مردم آمریکا با جنبش وال استریت موافق هستند.
ایزدی گفت: هدف اصلی این حرکت این است که بخش‌هایی از مردم آمریکا که هنوز با جنبش همراه نشده‌اند را موافق و هم نظر کنند.

* جنبش وال استریت از روش‌ها و تکنیک‌های «بهار عربی» استفاده می‌کند

عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران گفت: جنبش وال استریت از روش‌ها و تکنیک‌های بهار عربی استفاده می‌کند که این روش نیز در آمریکا بی‌سابقه و جدید است و برخی اوقات در ایران تحلیل می‌شود افراد کمی در جنبش حضور دارند.
وی گفت: اما برای موفقیت حرکت اجتماعی افراد حاضر در صحنه باید مقاوم باشند و در هر شرایط حتی سرکوب شدید در صحنه حضور داشته باشند و اکثریت آن کشور از آن مردم حمایت کنند.

ایزدی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند افراد حاضر در جنبش وال استریت در حوزه نظری دچار فقرنظریه هستند که این نظریه هم درست نیست متفکرانی که سالیان سال کارهای تحقیقاتی انجام دادند در این جنبش حضور دارند.
وی ادامه داد: ساختار قدرت آمریکا شامل سه ضلع سیاست مدرن، اتاق فکر و رسانه است و سیاستمداران ناگزیر هستند از یک درصدی‌ها پول بگیرند و این یک درصدی‌ها با افرادی که مخالف نظام سرمایه‌داری است پول نمی‌دهند به این وجه باعث می‌شود حزب سومی در آمریکا به وجود نیاید.

* موفقیت یا شکست نامزد ریاست جمهوری آمریکا به میزان پول بستگی دارد

ایزدی تأکید کرد: 60 درصد بودجه تبلیغاتی کاندیداها در تبلیغات رادیو و تلویزیون هزینه می‌شود و در آمریکا 94 درصد افرادی که رئیس‌جمهور می‌شوند نسبت به رقیب احتمالی باید بیشتر پول به دست بیاورند.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران گفت: هر کاندید احتمالی که نسبت به رقیب خود بیشتر پول به دست بیاورد 94 درصد احتمال پیروزی بیشتر دارد و کار اتاق فکر در آمریکا این است که تحلیل تخصصی می‌‌دهند که به درد سیاستمداران بخورد و سیاستمداران برای توجیه کار خود از متخصصان اتاق فکر استفاده می‌کنند منابع مالی اتاق فکری‌ها نیز توسط همین یک درصدی‌ها تأمین می‌شود.
ایزدی ادامه داد: رسانه‌ها افکار عمومی را توجیه می‌کنند حال سؤال اینجاست چطور و چگونه به توجیه افراد می‌پردازند و این توجیه توسط متخصصان اتاق فکر انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران به تحلیل آینده این جنبش پرداخت و گفت: اگر نگاه تاریخی به جنبش وال استریت داشته باشیم این حرکت نمی‌‌تواند پیروز شود و دولت آمریکا در مقابله با حرکت های اجتماعی توانمند بوده و به نوعی حرکت‌های اجتماعی را سرکوب یا از مسیر خود منحرف می‌کند.

وی ادامه داد: منتها نکته در این است در یک سال گذشته نگاه تاریخی موفق نبوده است البته دو نوع تحلیل در مورد موفق بودن یا نبودن جنبش وال استریت وجود دارد.
ایزدی گفت: آمریکا به این دلیل در سرکوب یا منحرف کردن این جنبش موفق نمی‌شود که بهای انرژی به قیمت 20 دلاری گذشته بر نمی‌گردد و عامل دیگر این است که در حال حاضر آمریکا با رقبای جدیدی مانند چین و برزیل روبه‌رو است و نمی‌تواند آن سلطه‌ای که در گذشته داشت را بدست آورد.

یکشنبه 15 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط