loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی روایت اندیشه (پیش شماره): زن و عقلانیت انقلاب اسلامی

سردبیر : امین اسدپور

مدیر مسئول : امین اسدپور

صاحب امتیاز : موسسه ضحی

دبیر تحریره : گروه پژوهشی ضحی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 107107 10003022
95,000 85,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

پیش شماره‌ی روایت اندیشه، «زن از دیدگاه متفکرین انقلاب اسلامی ایران» را به تصویر کشیده و سعی کرده است مسئله بودگی حقیقی زنان برای انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد. در مقابل نامسئله گی زنان برای غرب مدرن و استفاده ابزاری از آنان، حتی در اندیشه فمنیست ها و در مقابل زن ستیزی متحجرین در ایران معاصر، تنها متفکرین انقلاب اسلامی بودند که زن را موجودی انسانی می دانستند که در انسانیت خود مساوی با مردان است که در عین انسان بودن، ساختار وجودی آن دو به کلی متفاوت است. از این رو برقراری عدالت در زنان، ایجاد تساوی او با مردان محقق نمی شود زیرا با تفاوت ساختاری، طبیعتا باید تفاوت در وظایف، حقوق و مسئولیت رخ دهد. زنان با توجه به طبیعت و تکوین خود وظایف خانه داری و مردان نیز وظایف اجتماعی را می پذیرند. اما اگر زنان توانستند وظایف خانوادگی را به خوبی انجام دهند، می توانند مسئولیت های اجتماعی را نیز بپذیرند همان طور که بعضی از شغل های اجتماعی وجود دارند که باید زنان ان ها را انجام دهند. این تفاوت تکوینی است که مسئله حجاب را برای زنان ایجاب می کند و حجاب را برخواسته از ذات وجودی زن می کند تا کرامت او را حفظ کند و اینگونه نیست که مردان برای سرکوبی امیال شهوانی خود زن را در محدودیت حجاب قرار داده باشند. دیگر تفاوت هایی بین زن و مرد در خواستگاری، ازدواج، مهریه، نفقه و... همگی به تفاوت های وجودی آن ها بازگشت می کند که طبیعت و تکوین اینکونه این دو موجود را خلق کرده است و تنها با تشکیل خانواده و در نهاد خانواده این دو به تکامل و وحدت خواهند رسید. این بیان عصاره ای از اندیشه های متفکرین انقلاب اسلامی از جمله امام خمینی، مقام معظم رهبری، علامه طباطبائی، شهید مطهری و شهید بهشتی و... است که عقلانیت انقلاب اسلامی در مورد زنان را به تصویر کشیده اند و در در این شماره خواسته ایم به صورت تفصیلی به آن ها پرداخت کرده باشیم.

فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی «روایت اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری حجت‌الاسلام امین اسدپور در پیش شماره خود با موضوع «زن و عقلانیت انقلاب اسلامی»، به بازخوانی آراء و اندیشه‌های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان پرداخته و سعی کرده مسئله بودگی حقیقی زنان برای انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد.

فهرست نشریه:
- سرمقاله؛ کاین شاهد بازاری، و آن پرده نشین باشد
- امام خمینی و کرامت زن 
- زن در نظام اندیشه مقام معظم رهبری 
- مقام و موقعیت زن در اندیشه علامه طباطبایی 
- هویت و ساختار وجودی زن از دیدگاه شهید مطهری 
- نظام خانوادگی، موهبتی از عالم خلقت: نظام اندیشه شهید مطهری در مسئله زن
- موقعیت و جایگاه زن از نظر اسلام: نظام اندیشه شهید بهشتی در مسئله زن
- زن، مظهر جمال الهی: نظام اندیشه آیت‌الله جوادی در مسئله زن
- زن و پیکار برای رهایی: بازخوانی اندیشه امام موسی صدر در حوزه مطالعات زنان
- شخصیت زن در اندیشه روشنفکران دینی ایران معاصر

نشریه روایت اندیشه فصلنامه‌ای است گفتمانی که تلاش دارد ظرفیت علوم اسلامی را در نسبت با زمانه و اکنون فرهنگ و جامعه به بحث گذارد و از این رهگذر تفسیری نو از جهان و انسان ارائه نماید.
تفسیری که می‌تواند به حیات انسان معنا بخشد، تفسیر توحیدی جهان است.

در پرتو این تفسیر توحیدی است که حرکت و تغییرات فردی و اجتماعی انسان‌ها معنا می‌یابد و زمینه برای قیام لله فراهم می‌شود.
«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»
(رعد، 11)

پس «روایت اندیشه» هم برای تفسیر جهان آماده است و هم برای تغییر آن.
اخبار مرتبط