loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه شماره 12

سردبیر : پیام فضلی نژاد

مدیر مسئول : محمدمهدی دانی

صاحب امتیاز : محمدمهدی دانی

دبیر تحریره : مریم هوشمند

ناموجود، به من اطلاع بده notify me

در این پرونده علی اکبر ولایتی، دیرپاترین وزیر خارجه جمهوری اسلامی برخی از خاطرات سیاسی خود پیرامون «نفوذ در بیت منتظری» را روایت کرده است و توضیح می دهد: «رئیس یک کشور عربی با اعتراض به من گفت چرا امام منتظری را عزل کرد؟ زمان وزارتم یک سفارت خانه عربی با ظاهر انقلابی دربیت آقای منتظری نفوذ کرد.

همچنین ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت نیز از همین زاویه تعاملات منتظری با منافقین و نهضت آزادی را بازخوانی کرده است و می گوید: «مجاهدین خلق با منتظری فرصت طلبانه برخورد کردند؛ به او در این باره هشدار دادیم. تقابل منتظری با امام صلاح نبود.» اما جنجالی ترین گفتگوی این پرونده متعلق به احمد منتظری فرزند آیت لله منتظری است که در این روزها به تیتر یک رسانه های خارجی تبدیل شده، اما موضع او در این مصاحبه با دیگر اظهاراتش متفاوت است.

احمد منتظری به عصر اندیشه می گوید «آماده است تا در هر سنگر فرهنگی برای تقویت نظام جمهوری اسلامی با جان و دل کار کنیم و اپوزیسیون نیستیم.» عصر امروز نیز بخش هایی دیگر از مصاحبه منتظری با عصر اندیشه در شبکه های اجتماعی این مجله منتشر شد که در آن گفته « BBC برای اپوزیسیون سازی از پدرم عطش داشت و منتظری هیچگاه اعتقاد نداشت حکومت نامشروع است. به روایت منتظری، «نوذری، خبرنگار BBC نامه محرمانه آیت الله منتظری به امام را فاش کرد، با انتخاب آیت الله خامنه ای، پدرم گفت «الحمدالله خیرالموجودین انتخاب شد و منتظری خود را فدایی امام می دانست.»

در شماره جدید عصر اندیشه طرح «کلیدی که قفل شد» از استاد علیرضا ذاکری اشاره ای ضمنی به شخصیتی است که می توانست به عنوان حاصل عمر امام، خدمتگزار انقلاب اسلامی و کلیدی برای آن باشد، اما دگردیسی های بحث انگیز او مانع از این شد و خود به یک قفل تبدیل گشت.

در این پرونده ویژه سیر تحول آیت الله منتظری با آثاری از حجت الاسلام علی ذوعلم، مسعود رضایی، سیدعباس فاطمی، قاسم تبریزی، علی میثمی تهرانی، سجاد نوروزی، مصطفی محقق داماد، ابراهیم ذوالفقاری و... بررسی گشته است.

پیام فضلی نژاد سردبیر مجله در دوازدهمین سرمقاله خود با عنوان «توطئه لیبرال و فرار مغزها: چه کسی ارباب کیست؟» به تاریخچه «نفوذ علمی» پرداخته است. او با اشاره به «پنجاهمین سالگرد افشاگری روزنامه نیویورک تایمز از وابستگی کنگره آزادی فرهنگی به جامعه اطلاعاتی آمریکا»، سیر تحول نفوذ آکادمیک و جنگ های علم را در نیم قرن گذشته بررسی می کند و یک کتاب شناسی و منبع پژوهی مستند در این موضوع ارائه می کند.

همراه با این سرمقاله، گفت وگوی عصر اندیشه با «فرانسیس ساندرز» تاریخ دان انگلیسی و نویسنده کتاب مشهور جنگ سرد فرهنگی نیز درباره چیستی و چگونگیِ ناتوی فرهنگی منتشر شده است.

در پرونده «کتاب نقد» این مجله با عنوان «مهندسان علوم انسانی»، یکی از موضوعات روز و مبتلابه دانشجویان در خصوص انتخاب رشته مورد نقد و بررسی قرار گرفته است: چرا علوم انسانی، رشته برتر دانش آموزان و دانشجویان نخبه نیست؟ این پرونده به دبیری علیرضا حدادی کوشیده است تا این موضوع را با «مهاجرین به علوم انسانی» در میان بگذارد؛ دانشجویان نخبه رشته های فنی و علوم پایه که در تحصیلات تکمیلی به علوم انسانی مهاجرت کرده اند.

برخی از این چهره ها مانند علینقی مشایخی موسسه دانشکده مدیریت دانشگاه شریف، دکتر علی پایا پژوهشگر و استاد دانشگاه و دکتر سروش دباغ نویسنده و پژوهشگر که اکنون از نظریه پردازان این عرصه به شمار می روند، در گفتگو با عصر اندیشه به تجربیات و مسائل مهم این حوزه پرداخته اند.

در این پرونده علیرضا حدادی درباره «جنبش ناراضیان: قیام نخبگان مهندسی علیه رکود علوم انسانی»، حبیب رحیم پور ازغدی درباره «آرمان زدایی از دانشگاه»، علی پارسانیا درباره «نخبگان بی مساله» و محمدحسین بادامچی پیرامون «سراب توسعه تکنوکراتیک» نوشته اند و مقالاتی از محمدمهدی نائبی، محمد قائم خانی، دکتر سیدعباس نبوی و دکتر سعید سهراب پور، رئیس سابق دانشگاه شریف به چاپ رسیده است.

این پرونده با گفت وگویی متفاوت با ابراهیم فیاض که به نقد چهره هایی مانند حسن رحیم پور، حجت الاسلام حمید پارسانیا، حسین کچویان و... به پایان می رسد و شامل اینفوگرافی و داده های آماری از موضوع مهاجرت به علوم انسانی نیز هست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی