loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوماهنامه گفتمان الگو شماره 9

در این شماره حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به پرسش های گفتمان الگو، نکات مهمی درباره نهادسازی اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی با طرح دیدگاه های مختلف در این حوزه سخن گفت.

در بخش نگاه نو این شماره، مقالاتی از عبدالحسین کلانتری با عنوان «تخیل مثبت افق گشاست»، حسن دیانی تیلکی با عنوان «فیلسوف امید» و مهران کریمی درباره نقش امید در پیشرفت ملت ایران از منظر آیت الله خامنه ای و گفت وگوهایی از احمد شکرچی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «چالش آینده نگری در جوامع اسلامی» و حجت الاسلام حسین الهی نژاد با عنوان «فرهنگ انتظار زمینه ساز آینده نگری» منتشر شده است.

فقه و دغدغه کشورداری موضوع جذاب دیگری است که در شماره نهم گفتمان الگو بررسی شده است. آیت الله محمدعلی گرامی، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، حجت الاسلام مهدی صرامی، آیت الله روح الله قرهی، حجت الاسلام صمصام الدین قوامی، آیت الله سیدعلی اکبر حائری، آیت الله عباسعلی کعبی و آیت الله محسن اراکی در این حوزه بحث و نظریه پردازی کرده اند.

بخش آسیب شناسی این شماره به آسیب شناسی دانشگاه و علوم انسانی با مقالاتی از مهدی جمشیدی با عنوان «ضرورت های نظری تولید علوم انسانی اسلامی در تفکر امام خمینی»، گفتاری از حجت الاسلام مسعود آذربایجانی با عنوان «تغییر در سرفصل ها بعد از 25 سال»، رضا رحمتی «چرا نظریات غیر غربی در علوم انسانی وجود ندارد»، گفت وگو با عطاالله رفیعی آتانی با موضوع «ظرفیت فلسفه اسلامی در تولید نظریات علوم انسانی» و بیژن عبدالکریمی با عنوان «هنوز پارادایم علوم انسانی اسلامی متولد نشده»، مسعود درخشان با عنوان «دانشگاه غربی سرمایه داری اداره نمی شود» اختصاص دارد.همچنین پرونده ویژه ای در این شماره پیش روی خوانندگان قرار گرفته که در آن صاحب نظرانی همچون مهدی فاتح راد، علی ملکی، ابراهیم سوزنچی، علی عبادی مباحثی را درباره دانشگاه کارآفرین مطرح کرده اند.

«بردارها و نمودارها چه می گویند»، «همه چیز به هم ریخته است»، «بدون محصول محوری به جایی نمی رسیم»، «نگاه اشتغال زایی به صنعت غلط است»، «اخلاق علمی و پدیده علمی نما» از دیگر موضوعاتی هستند که در بخش آسیب شناسی علل کاهش رشد علمی مطرح شده اند.

بخش مدیریت جهادی این شماره نیز با گفت وگو غلامرضا گودرزی، محمدباقر قالیباف، حسینعلی عظیمی و چند تن دیگر از کارشناسان همراه بوده است.

فهرست

گفتمان الگو یک رسانه است تا در مسیر الگو سازی برای پیشرفت، زمزمه ها خاموش و دغدغه ها فراموش نشود. رسانه ای که بی طرف نیست؛ اما می کوشد منصف باشد و این شرط لازم را برای گفتمان سازی الگوی پیشرفت در جامعه می داند. زیرا تا الگوی پیشرفت تبدیل به گفتمان نخبگان جامعه نشود، نمی توان به ثمر نشستن آن را انتظار داشت. گفتمان الگو بیش از آن که اصرار بر نقد نظرهای مطرح شده داشته باشد، دغدغه ی پوشش مناسب آن ها را دارد. تا جامعه نخبگانی، طیف اندیشه های سازنده الگوی پیشرفت را یکجا ببیند و مشرب های مختلف فکری نیز به نقد یکدیگر بنشینند تا پاسخ حقیقی به پرسش الگوی پیشرفت متولد و منقح شود و اجماع بین الاذهانی اندیشمندان کشور برسد. گفتمان الگو می کوشد الگویی برای آزاداندیشی و تولید آرای جان دار و پرمایه باشد. از این رو هراسی از دیدگاه های گوناگون با مبانی مختلف در راستای الگوی پیشرفت ندارد. تنها چیزی که در اینجا بر آن پا می فشاریم تعهد به اخلاق گفت و گو و بیش از همه طرح مستدل نظرات از یک سو و رعایت انصاف و ادب از سوی دیگر خواهد بود. اندشمندان، پژوهشگران و نویسندگان با هر مبنای فکری و از هر گرایش سیاسی می توانند گفتمان الگو را خانه خود بدانند؛ آوردگاهی که البته تماشاگران و بازیگران آن، جز استدلال و انصاف از صاحبان آراء و نظرات نخواهند پذیرفت. گفتمان الگو پیشگامان و تازه اندیشان را در کنار هم نشانده و امید دارد مه این هم نشینی موجب تراز شدن پختگی و تازگی در ساخت الگوی پیشرفت باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی