loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه فرهنگی تشکیلاتی حلقه وصل شماره 50

سردبیر : صادق یزدانی

مدیر مسئول : صادق یزدانی

صاحب امتیاز : مجید کهنوجی

«شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی»، شهرکی است که نمایش نمی دهد، بلکه مخاطبانش را به زندگی کردن در لحظاتی از گذشته خودشان دعوت می کند و هدفش ارتقا و بازنمایی هویت دینی، تاریخی و انقلابی مشهد مقدس و خراسان کهن است.» آنچه خواندید تعریف مختصری از یک فناوری تازه فرهنگی است که سعی دارد بهصورت ایجابی ملاحظات فرهنگی و آرمان های هویتی مشهد را دنبال کند و مقتضیات اقتصادی خودش را نیز تامین کند. ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه وصل در شماره 50 خود نگاه ویژه ای به روند ایده پردازی تا اهداف و چگونگی اجرای فناوری فرهنگی «شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی» در انتهای بلوار کوثر مشهد مقدس داشته است.

مردم دوست داشتنی، در کوچه های خندان تاریخ

صادق یزدانی، سردبیر ماهنامه حلقه وصل، در این شماره «شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی» را فرصتی تاریخی در دوران معاصر دانسته و با تیتر «مردم دوست داشتنی، در کوچه های خندان تاریخ» از این فناوری تازه فرهنگی استقبال کرده است. وی در سرمقاله شماره 50 حلقه وصل می نویسد: «مشهد دوست داشتنی یک نمونه است، حاصل ابتکار و زحمت جمعی است که می دانند خلاء جدی ما کجاست. آنها برای ترمیم این مشکل، همه تلاششان را انجام دادند و نمونه ای در مشهد برپا کردند. حالا این وظیفه همه فعالان فرهنگی در کشور است که قدم در این راه بردارند.»

انقلابِ مشهد دوستداشتنی

محمداسماعیل نوروزی در ادامه مقدمه ای برای ورود به ویژه نامه شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی نوشته و معتقد است که «این شهرک، اصلِ حالمان را خوب می کند». سجاد ستوده در یادداشت خود مبتنی بر سخنان رهبر انقلاب، به چرایی مهم بودن تاریخ پرداخته و هشدار داده که نباید نسل جوان امروز که نسلی بالنده، انقلابی، وسط میدان و آماده به کار است حوادث مهم و عبرت های بزرگ تاریخ معاضر را فراموش کند. همچنین حسین قیامت در یادداشت خود، گشت وگذاری بر شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی داشته و معتقد است که این شهرک «سفر به تاریخ بدون ماشین زمان» است. اینفوگرافی و گزارشی از بخش های مختلف شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی با عنوان «انقلابِ مشهد دوستداشتنی» از قسمت های دیگر شماره 50 ماهنامه حلقه وصل است.

جذابیت سنت در برابر مدرنیته

شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی از میوه های حضور وحید جلیلی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد است. «شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی؛ جذابیت سنت در برابر مدرنیته» عنوان گزارشی است که از نگاه وحید جلیلی از ایده پردازی تا اهداف و چگونگی اجرای این طرح پرداخته است. جلیلی معتقد است که اگر شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی در منطقه ثامن باشد، می تواند یکی از درآمدزاترین فعالیت های اقتصادی باشد، اما در چند سال گذشته سیاست های توسعه ای که در منطقه ثامن در پیش گرفته شده کاملا سکولار و لائیک است. وی صراحتا می گوید که سکولارها و لائیک ها مامور شدند تا برای بافت اطراف حرم امام رضا(ع) طرحی نو دراندازند. وی همچنین این سوال را مطرح می کند که آیا مشهد نمی تواند موزه لوور داشته باشد؟ و تاکید دارد که نباید رویای مشهد را آنتالیا شدن قرار دهیم. جلیلی در این گزارش، صداوسیما را هم از گزند انتقادهای خود بینصیب نگذاشته است.

نام نمایشگاه، برازنده مشهد دوستداشتنی نیست

میثم مردادی، مدیر شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی در گفت وگو با حلقه وصل معتقد است که نام نمایشگاه، برازنده مشهد دوستداشتنی نیست، این شهرک یک موزه زنده است. سعید خورشیدی در یادداشت خود به این سوال پاسخ می دهد که شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی با کدام روایت آغاز می شود و چه چیزی را نشان می دهد؟ مدیر فرهنگسرای شهر بهشت مشهد به چرایی مهم بودن قیام مردم در مشهد گوهرشاد پرداخته و از ضرورت بازنمایی این قیام در مشهد دوست داشتنی سخن گفته است و بهزاد چوپانکاره، مدیر اجرایی فاز2 شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی به تشریح روند اجزایی شدن فاز2 این طرح پرداخته است. سیدسجاد جلینی در شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی مسئول بخش مسجد فیل بوده و در گفت وگو با حلقه وصل جزئیات کار این مسجد را توضیح داده است. مدیریت «مدرسه پریزاد» مشهد دوست داشتنی را مرتضی دبیریان بر عهده داشته. دبیریان این بخش شهرک را «نمایشگاهی از غرور و افتخار ایرانی» توصیف می کند. همچنین، نوید فلاحت، طراح و مدیر اجرایی مشهد دوست داشتنی؛ جواد قاسمی، مجری پروژه مشهد دوست داشتنی؛ محمدجواد کنویسی، مسئول امور داخلی شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی؛ سجاد انتظاری، مسئول بخش نمایش شهرک؛ محمد جهان پا، کارگردان نمایش مسجد گوهرشاد؛ کریم جشنی، مسئول تئاتر سالن دادگاه شهرک؛ جواد همایونی، مرشد شهرک؛ رسول جعفری راد، مسئول زورخانه شهرک و علی اصغری، مسئول غرفه دارالشفاء شهرک؛ در گفت وگو با حلقه وصل به تشریح فعالیت های خود در شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی پرداخته اند.

دورهمی های دوست داشتنی

در ادامه شماره 50 ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه وصل، سعید خورشیدی در یادداشت خود به چرایی فهم، حمایت و تکثیر شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی پرداخته و از حال و هوای «دورهمی های دوست داشتنی در یک تفرجگاه خانوادگی» نوشته است. دکتر سعید شعرباف تبریزی، از هویت دوستداشتنی مشهد نوشته و تاکید دارد که «شهر را به نگاه کوتاه مدت سودزده نفروشیم...» همچنین محمدمهدی خالقی از «ما و انکار هویتی دوست داشتنی» نوشته است.

حدیث دیگران

«حدیث دیگران» عنوان بخش بعدی شماره 50 حلقه وصل است. در این بخش، شاهد روایت نخبگان از کار مردمی شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی هستیم. در این بخش می توانید نظرات آیت الله علم الهدی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، علیرضا رشیدیان؛ استاندار خراسان رضوی، حاج حیدر رحیم پور ازغدی، حجت الاسلام رضا غلامی، حسنعلی اخلاقی امیری؛ عضو شورای شهر اسلامی مشهد، ابرهیم فیاض، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، حسن رحیم پور ازغدی، حجت الاسلام خسروپناه، سیدصولت مرتضوی؛ شهردار مشهد، سردار محمدرضا نقدی، محمدحسین رجبی دوانی، صادق کوشکی، محمد کاظم کاظمی، قاضی زاده هاشمی؛ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، اسفندیار قره باغی، مهدی یغمایی؛ خواننده و آهنگ ساز، نجم الدین شریعتی و... را درباره شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی مطالعه کنید.

نمونه های برون مرزی

«آن سوی مرزها» بخش بعدی پرونده ویژه حلقه وصل درباره شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی است. حلقه وصل در این بخش به معرفی موزه های زنده در بیرون از مرزهای ایران پرداخته است و بیان می کند که این فناوری، سال هاست در کشورهای اروپایی در حال اجراست و آنها علاوه بر استفاده فرهنگی و تاریخی و تمدنی، استفاده اقتصادی هم از این پدیده می برند. موزه زنده بیمیش در انگلستان، بازسازی جنگ برلین در روسیه و چندین نمونه بازسازی دیگر در اروپا همراه با تصاویر منحصربه فرد و توضیحات جذاب، از جمله مطالب این بخش است.

آنچه مردم می گویند

«نگاه تیزبین» عنوان بخش پایانی شماره 50 ماهنامه حلقه وصل است. در این بخش مروری بر نظرات مهم، تاثیرگذار و راهگشای بازدیدکنندگان از شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی شده است تا عیار فعالیت دست اندکاران شهرک تاریخی مشهد دوستداشتنی در مقابل نگاه تیزبین و نقادانه مردم قرار بگیرد

سرمقاله:
مردم دوست داشتنی در کوچه های خندان - 2

ایران دوست داشتنی:
این شهرک، اصل حالمان را خوب می کند - 4
حافظه تاریخی ملت ضعیف نشود - 6
انقلاب مشهد دوست داشتنی - 8
سفر به تاریخ بدون ماشین زمان - 11
شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی؛ جذابیت سنت... - 16
نام نمایشگاه برازنده نیست اینجا یک موزه زنده است - 22
ارتباط انقلابی با تاریخ در پیچ تاریخی! - 24
ایران زنده است، زنده باد مشهد دوست داشتنی - 27
چرا قیام مردم در مسجد گوهرشاد مهم است؟ - 29
فقط برای نگاه کردن آمده بود - 32
چیستی و نیستی هویت مسجد! - 34
نمایشگاهی از غرور و افتخار علم ایرانی - 36
به این شهرک نگاه عاشقانه و غیرانتفاعی داشتم - 38
5 نفر می روند 15 نفر برمی گردند - 40
تعاملات دوست داشتنی! - 43
شش پرده نمایش برای حرکت در گذر تاریخ - 45
مطالبات مردم از هنرمندان؛ چرا این حرف ها را زودتر... - 48
کمک به اقتصاد هنر و تئاتر با مشهد دوست داشتنی - 51
سهراب هایی که رستم را نمی کشند! - 54
زورخانه و ورزش باستانی یک گنج مغفول - 56
خاکریز دشمن بر سر سفره ما - 58
دورهمی های دوست داشتنی در یک تفرجگاه خانوادگی - 59
ایرانی مخترع، عامل پیشرفت علم در دنیای قدیم - 60
شهر را به نگاه کوتاه مدت سودزده نفروشیم... - 63
ما و انکار هویتی دوست داشتنی - 64

حدیث دیگران:
روایت نخبگان از یک کار مردمی - 66
آمیختن حس زمان، مکان، تاریخ و جغرافیا - 68
نباید همین جا به پایان برسد - 70
شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی یک... - 75
یک حرکت دقیق و ارزشمند - 78
موزه های زنده می توانند شکاف بین نسل ها را کاهش... - 85
مثل اصفهانی ها دچار اشتباه نشوید! - 86
گمشده فرهنگیان را پیدا کردیم - 87
شعرخوانی با دستار فردوسی - 88
سازمان ملل از تفکر اسلامی و انسانی پیروی کرده و... - 93

آن سوی مرزها:
آوردن گذشته در مقابل چشمان مردم - 96
شرکت در یک جنگ که 7 قرن پیش رخ داده است! - 104
پارک میهن پرستی مکانی برای تعریف تاریخ - 108
نسخه خرمشهر در روسیه با جشنی دویست ساله - 111
به دنیای گذشته خوش آمدید - 114

نگاه تیزبین:
قدم زنان در کوچه های تاریخ - 116
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی