loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه شماره 23

سردبیر : روح الامین سعیدی

مدیر مسئول : محمدمهدی دانی

صاحب امتیاز : محمدمهدی دانی

دبیر تحریره : سید مرتضی مفیدنژاد

ناموجود، به من اطلاع بده notify me

حال و هوای مطالب این شماره از مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است. این مجله در پرونده ویژه خود با عنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرح ‌شده در این زمینه باشد.

عصر اندیشه همچنین در بخش بین‌ المللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینک‌ لیتر و شیرین هانتر از بخش‌ های خواندنی آن به نظر می ‌رسد.

پرونده دیگر این مجله از عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمان ‌گرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد. این مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکران‌ های آنلاین فیلم ‌های سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت سینما به میان کشیده است.

فهرست

کرونا و لزوم ‌گذار به حکمرانی جهانی رویدادها پافشاری بر مواضع و کلیدهای زندگی خوب چالش چهل ساله نظریه عرفی شدن فقه شیعی جورج فلوید؛ مرد نامرئی؟ به دین آقای نصیری معتقد نیستیم پرونده علم ریاکاری؛ رذیلت هنجار وانمود کن تا همان شوی قهرمان یا شیاد دزد نگرفته، پادشاه است پرونده عالم جهان در عصر پساکرونا چالش مسئولان بزرگ آیا محکوم به جنگ سرد جدید هستیم؟ ضرورت یک وستفالیای دیگر عصر ظهور اقتصادهای موازی شگفتی‌ ساز راهبردی جهان پیش‌ رو و بدیل ‌های ممکن نیازمند تفاسیر حداقلی از دولت هستیم جهان در بحران همه ‌گیری کرونا ویروس سرباز خداست؟ مکتب مقاومت، استعلای آزادی و چالش‌ های شبه ‌لیبرالی علم، ساده ‌سازی ‌ها و نیاندیشیدن ‌ها کرونا و مدرنیته مبتذل کرونا، موقعیت تأمل در تمدن سلطه پرونده ویژه الهیات رنج منطق دینی رجوع به متخصص نمی‌ توانیم بگوییم طب اسلامی داریم تعطیلی مسجدالحرام یا تعطیلی باورها؟ دین در جهان پساکرونا کرامات معصومین نافی قانون علیت نیست خیر و شر کرونا تقویت دین فردی در جهان مسیحیت شبکه ‌سازی کاتولیکی یا بسیج جهادی شیعی؟ تجربه امر دینی در وضعیت حاد پرونده اندیشه آرمان ‌گرایی یک ملت انقلاب فرانسه و شعارهایی که فراموش شد شطرنج شوالیه ‌ها در زمین انقلاب انقلاب فرانسه و عبرت ‌هایش برای ما فلسفه روسو راهبر انقلاب فرانسه نیست آرمان ما در واقعیت ما رقم می‌ خورد زندگی در دنیای مدرن با ذهن مدرن نشده تقلید از خدا؛ فرآیند رسیدن به آرمان ‌ها پرونده هنر وی. او. دی علیه پرده؟ آیا سینما تغییر ماهیت خواهد داد؟ پیش‌ بینی آینده خوب اکران در پلتفرم‌ های مجازی نمایش پرد‌ه ‌ای فراموش نخواهد شد اکران آنلاین در مسیر کرونا پرونده کتاب کتابسرای اندیشه همچون موجی که به صخره‌ ها می‌ خورد معرفی و بررسی شش عنوان کتاب