loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آمریکای لاتین؛ آرمان‌ها و منافع جمهوری اسلامی

«امیر تفرشی»، کارشناس مسایل آمریکای لاتین با تشریح دلایل مختلف اهمیت روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین،گسترش این روابط را به لحاظ اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و استراتژیک در راستای منافع ملت ایران ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین در چه سحطی است اظهار داشت: بیشترین روابط ایران در منطقه آمریکای لاتین با کشورهای ونزوئلا و برزیل است.

تفرشی افزود: جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای آمریکای لاتین روابط سیاسی خوبی برقرار کرده است، اما کم‌کاری بدنه اقتصادی که باید روابط سیاسی را پشتیبانی کنند، قابل مشاهده است.

این کارشناس کشورهای آمریکای لاتین همچنین اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در توسعه و تحکیم روابط با برخی کشورهای این منطقه تخصیص اعتبارات است که عمدتا نیازمند مصوبه مجلس است و لازم است مجلس شورای اسلامی در این گونه موارد همراهی بیشتری را با دولت داشته باشد.

منافع اقتصادی ایران در توسعه روابط با آمریکای لاتین

وی در ادامه با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار در کشورهای آمریکای لاتین به توسعه صادرات در ایران کمک خواهد کرد، گفت:‌ ارائه این اعتبارات منجر به گشایش مسیرها برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و رشد این حوزه در کشور می‌شود و از سوی بخش خصوصی نیز با اطمینان خاطر بیشتری در کشورهای آمریکای لاتین فعالیت خواهد کرد.

تفرشی در پاسخ به این سؤال که آیا عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و بی‌ثباتی در کشورهای آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری ایران را به خطر خواهد انداخت،تصریح کرد: در چهار سال گذشته حجم روابط اقتصادی چین با کشورهای آمریکای لاتین ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است. این شرایط عدم اطمینان به امنیت در مورد چین نیز صدق می‌کند، اما عملا در سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین تردیدی به خود راه نداده و نمی‌دهد. از سوی دیگر کشور روسیه نیز سطح روابط خود را با این کشورها افزایش داده است.

وی با اشاره به استدلال برخی مبنی بر اینکه میزان ضربه‌پذیری کشورهایی همچون چین و روسیه به مراتب کمتر از ما است، بیان داشت: در دنیای اقتصاد چنانچه در ملاحظات افراط کنیم از دور رقابت با دیگر کشورها دور می‌مانیم و صحنه را به رقبا واگذار خواهیم کرد.

این کارشناس منطقه آمریکای لاتین ضمن تشریح وضعیت کنونی این منطقه گفت: آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالات متحده آمریکا بوده و کشورهای این منطقه در اثر یکصد سال روابط اقتصادی یکسویه با همسایه شمالی خود دچار وابستگی شده‌اند. اکنون با بروز تغییرات سیاسی و روی کار آمدن دولت‌های مستقل، این کشورها به دنبال تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی خود هستند و با گزینه‌هایی همچون چین، روسیه و ایران برای نیل به این مقصود مواجه هستند.

تفرشی در ادامه افزود: در چنین شرایطی توسعه مناسبات با ایران برای کشورهای این منطقه توجیح بیشتری دارد، زیرا به لحاظ مبانی فکری به آنها نزدیکتر است و در دایره کشورهای شمال و امپریالیستی قرار ندارد. کشورهای این منطقه خواستار نوعی از روابط اقتصادی هستند که در آن به اصولی همچون عدم مداخله و احترام به حاکمیت متقابل احترام گذاشته شود.

وی اضافه کرد: کشوری مثل ایالات متحده آمریکا این اصول را نقض کرده است، اما جمهوری اسلامی ایران به این اصول احترام می‌گذارد.همچنین ایران به سطح تکنولوژیک قابل قبولی رسیده و آمادگی دارد که آن را به کشورهای آمریکای لاتین انتقال دهد،اما کشورهای شمال تکنولوژی را در انحصار خود نگه می‌دارند.

به عقیده تفرشی، کشورهای آمریکای لاتین بر اساس استدلالات فوق از ارتباط با ایران استقبال می‌کنند و علاقه‌مند به تامین بسیاری از نیازمندی‌های خود از ایران هستند، لذا ظرفیت و فرصت خوبی برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران هم در بخش دولتی و هم خصوصی فراهم است.

آمریکای لاتین و رسالت ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی

این کارشناس منطقه آمریکای لاتین در ادامه افزود: البته جمهوری اسلامی ایران رسالت‌هایی غیر از مسائل اقتصادی دارد. حمایت از محرومین و مستضعفین جهان از اصول مهم و مصرح قانون اساسی ایران و هدایت کننده سیاست خارجی دولت‌ها در ادوار مختلف است و باید به آن پایبند باشند.

وی اضافه کرد: به ‌رغم این که کشورهای آمریکای لاتین دارای منابع سرشار طبیعی هستند، اما از ۵۰۰ سال گذشته تاکنون از سوی اروپائیان و آمریکایی‌ها غارت و استعمار شده‌اند و ملت های آمریکای لاتین با واژگانی همچون “استکبار” و به تعبیر آنان “امپریالیسم” با پوست و گوشت خود آشنا هستند.

تفرشی ادامه داد: بر مبنای اصول مصرح قانون اساسی و بیانات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، سیاست خارجی ایران گرایش به کشورهای جنوب و در برابر کشورهای شمال اقتصادی، سیاسی و استکباری قرار دارد. آفریقا و آمریکای لاتین بخشی از جهان جنوب هستند و لذا می‌بایست در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته باشند.

منافع سیاسی ایران در توسعه روابط با آمریکای لاتین

این کارشناس منطقه آمریکای لاتین با اشاره به منافع سیاسی و بین‌المللی توسعه روابط با آمریکای لاتین گفت: در صحنه بین‌المللی نیز شاهد نتایج مثبت نزدیکی روابط ایران با این کشورها هستیم. در بسیاری از مسائل بین‌المللی لاتینی‌ها کفه ایران را سنگین می‌کنند و منجر به خنثی شدن تلاش غربی‌ها برای به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی ایران می‌شوند. کشورهای آمریکای لاتین در آژانس بین‌المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل بارها با آرای خود از منافع ملت ما حمایت کرده‌اند.

وی افزود: در مورد مناقشات خاورمیانه، کشورهای آمریکای لاتین بیشترین همسویی و همکاری را با ایران دارند. در جریان جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ ۲۲ روزه غزه در سال ۲۰۰۹ شاهد بودیم کشورهای آمریکای لاتین جدی‌ترین واکنش‌ها را علیه رژیم صهیونیستی داشته‌اند. در جریان این دو جنگ، ونزوئلا و بولیوی سفیر رژیم صهیونیستی را کشورشان اخراج و قطع رابطه سیاسی کردند.

به عقیده تفرشی، جمهوری اسلامی با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌تواند یارگیری بین‌المللی خوبی در آمریکای لاتین انجام دهد.

منافع استراتژیک ایران در توسعه روابط با آمریکای لاتین

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین اظهار داشت: آمریکای لاتین نزدیک‌ترین خشکی به بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی افزود: دولت آمریکا به ‌شدت از حضور ایران در آمریکای لاتین نگران است و به همین دلیل سعی می‌کند یک نوع ایران‌هراسی در این منطقه ایجاد کند تا کشورهای آمریکای لاتین از ما فاصله بگیرند.
به گفته وی، در صورت مقاومت دولت‌های این منطقه آمریکا از ابزارهای اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار دادن این کشورها استفاده می‌کند.

تفرشی افزود: در شرایطی که جهان شاهد حضور و مداخله گسترده آمریکایی‌ها در خاورمیانه است و دولتمردان واشنگتن با بهره از تمام ابزارهای سیاسی، اقتصادی، رسانه و حتی نظامی برای کسب منافع حداکثری خود تلاش می‌کند، روابط ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین به بهانه دوری جغرافیایی مورد سوال قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با انتقاد از یکسونگری مخالفان روابط ایران و آمریکای لاتین اظهار داشت: عمده افراد و جریاناتی که چنین انتقادهایی را مطرح می‌کنند، از ارتباط جمهوری اسلامی با آمریکا به شدت استقبال می‌کنند. در این تفکر، وقتی صحبت از مسائل جغرافیایی می‌شود آمریکای لاتین، کاراکاس و سائوپائولو دور خوانده می‌شود و آمریکای شمالی، واشنگتن و نیویورک نزدیک شناخته می‌شود.

تفرشی با اشاره به تحولات تاریخی در آمریکای لاتین گفت: در گذشته ایالات متحده تاثیرگذار اصلی در سرنوشت سیاسی کشورهای آمریکای لاتین بوده است و اینک برای واشنگتن قابل درک نیست که کشورهای آمریکای لاتین مستقل تصمیم بگیرند.

وی در این باره افزود: چند ماه پیش سفیر آمریکا در اکوادور دخالتی جزئی در امور پلیس این کشور انجام داد که با واکنش شدید مقامات کیتو رو به رو شد و دولت اکوادور سفیر آمریکا را اخراج کرد. روسای جمهور ونزوئلا و بولیوی نیز پیش از این سفرای آمریکا را از کشورهای‌شان اخراج کرده‌اند.

تفرشی با تشریح دلایل مختلف خارج شدن آمریکای لاتین از چنگال ایالات متحده اظهار داشت: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به این دلیل که ترمز آمریکایی‌ها در خاورمیانه کشیده شد آنها از آمریکای لاتین غفلت کردند و با برگزاری انتخابات‌های سالم در کشورهای مذکور، اکنون تسلط خود را در این منطقه از دست داده‌اند.

منبع: شبکه ایران

چهارشنبه 21 دی 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط