loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلیمی نمین: ادبیات کتاب سراب سیاست برای نقد فاخرتر است

نویسندگان مرتبط : عباس سلیمی نمین

نقد و بررسی کتاب «سراب سیاست» با موضوع واکاوی اندیشه و عملکرد سید محمد موسوی خوئینی‌ها با حضور عباس سلیمی نمین و حجت الاسلام محمدرضا امینی، نویسنده این کتاب شب گذشته در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس سلیمی نمین در ابتدای این نشست ادبیات به کار گرفته شده در این کتاب را متفاوت خواند و گفت:این کتاب نسبت به مقالات و آثاری که در سال‌های گذشته برای نقد سیاسیون به کار گرفته شده فاخرتر است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه نقد شخصیت‌های سیاسی انقلاب، نقد انقلاب نیست خاطرنشان کرد: ورود به عرصه نقد سیاسیون کار بسیار دشواری است.

وی اضافه کرد: بسیاری از افرادی که در جریان مسائل سیاسی به تدریج دچار انحراف فکری شدند از ابتدا عناصر ناشایستی نبودند و بسیاری از آنها توسط امام راحل(ره) در جایگاه‌های حساس قرار گرفتند و اگر قرار بر نقد آنها باشد باید از ابتدای انحراف آنها این کار انجام شود، نه اینکه از ابتدا آنها را افرادی منحرف قلمداد کرد.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه در کتاب سراب بیان شده که موسوی خوئینی‌ها از ابتدا دچار مشکلات و انحراف بوده است، عنوان کرد: این مسئله یکی از مشکلات اساسی این کتاب است و اگر می‌خواهیم چنین اشخاصی را نقد کنیم باید از زمانی که از مواضع عدالت جویانه عدول کردند دنبال زاویه انحراف آنها باشیم.

وی اندیشه موسوی خوئینی‌ها را تاثیر گرفته از ادبیات نظام های فکری دیگر دانست و افزود: در این زمینه می‌توانیم وی را مورد نقد قرار دهیم و خود وی نیز آن دوره را نقد کرد و تمام کتب تفسیر و نوارهای سخنرانی‌هایش را به همین دلیل جمع آوری کرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به موضع گیری موسوی خوئینی‌ها در ارتباط با تسخیر سفارت آمریکا گفت: این کتاب گرایش موسوی در ارتباط با آمریکا ستیزی را متاثر از نهضت‌های شرقی می داند و این مطلب در کتاب انحراف ایجاد کرده است.

سلیمی یکی از نقاط ضعف کتاب را مخالفت امام خمینی(ره) با تسخیر سفارت آمریکا دانست، و عنوان کرد: امام به شخصه در این مسئله جهت دهی کردند تا دانشجویان علیه آمریکا اقدام کنند.

وی یکی دیگر از ایرادات این کتاب را طرح مسائل بی‌جواب خواند و ابراز کرد: بسیاری از مطالب مطرح شده از مواضع امام خمینی(ره) است که بخشی از آن توسط خوئینی‌ها منعکس شده و اگر ما آنها را زیر سوال بریم مواضع امام را زیر سوال برده‌ایم.

حجت الاسلام امینی، نویسنده کتاب سراب سیاست با تاکید بر این مطلب که اطرافیان امام خمینی(ره) را می توان مورد نقد قرار داد، خاطرنشان کرد: کسانی که در آن دوران از طرف امام در موقعیت‌های حساس قرار گرفته بودند و امروز با آرمان انقلاب و امام راحل زاویه گرفته‌اند در بسیاری از مواقع از نظر فکری با ایشان مشترک نبودند، از این رو نمی توان نقد آنها را نقد افکار امام و نقد انقلاب دانست.

این کتاب در فروشگاه کتاب موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 27 دی 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط