loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین طباطبایی | عبدالحسین خسروپناه

مجموعه دوجلدی «علامه طباطبایی؛ فیلسوف علوم انسانی ـ اسلامی» دربردارنده گزارش کوتاهی از مکتب نوصدرایی علامه طباطبایی در حوزه علم و دین، علم دینی و مبانی فلسفی علوم انسانی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مجموعه دوجلدی «علامه طباطبایی؛ فیلسوف علوم انسانی ـ اسلامی»، گزارش کوتاهی از مکتب نوصدرایی علامه طباطبایی در حوزه علم و دین، علم دینی و مبانی فلسفی علوم انسانی است که توسط استادان و محققان و فرهیختگان برای نخستین بار تدوین شده است.

بر اساس این گزارش، علامه طباطبایی به عنوان مؤسس فلسفه علوم انسانی ـ اسلامی توانست باب جدیدی در تحول علوم انسانی معاصر بازکند و با طرح مباحث معرفت‌شناختی و تبیین اعتباریات و فلسفه اجتماع و فلسفه انسان به صورت مستقل، فلسفه نوصدرایی را تأسیس کند که زمینه تأسیس فلسفه علوم انسانی ـ اسلامی را فراهم کرد.

هدف از این تحقیق که برای همایش علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی به مناسبت روز جهانی فلسفه در سال 1390 شمسی تهیه شده است، نشان دادن مبانی فلسفی علوم انسانی و چگونگی تأثیرگذاری آنها بر علوم انسانی معاصر و امکان تحقق علم دینی در عرصه علوم رفتاری و اجتماعی است.

پرسش های اصلی این تحقیق عبارت از این است که آیا اسلامی سازی علوم انسانی ممکن است یا خیر؟ آیا علامه طباطبایی و مکتب نوصدرایی در تأسیس فلسفه علوم انسانی اسلامی نقشی داشته است؟ پاسخ و فرضیه اصلی این پژوهش، مثبت است.

این تحقیق دربردارنده نوآوری ها و نقدهای متعددی بر نظریه های علوم انسانی سکولار است. تبیین رابطه علم و دین، نظریه علم دینی از منظر علامه طباطبایی و مکتب نوصدرایی، معرفی مبانی منطقی و معرفت شناختی و انسان شناختی و نظریه اعتباریات و نظریه اجتماع در فلسفه نوصدرایی و تأثیر آن بر علوم انسانی، نقد پارادایم های علوم انسانی سکولار و معرفی پارادایم اسلامی و نقد برخی نظریه های غربی در عرصه علوم رفتاری و اجتماعی، از جمله نوآوری ها و نقدهای این نگاشته است.

کتاب «علامه طباطبایی؛ فیلسوف انسانی ـ اسلامی» در نه فصل و دو جلد تنظیم شده که زیست‌نامه علامه طباطبایی، رابطه علم و دین در مکتب علامه طباطبایی، علم دینی در مکتب علامه طباطبایی، مبانی منطقی و معرفت‌شناختی علامه طباطبایی، مبانی انسان‌شناختی علامه طباطبایی، نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، مبانی اجتماعی ـ سیاسی علامه طباطبایی، پارادایم های علوم انسانی غربی و اسلامی و مبانی اسلامی و تحول نظریه های علوم انسانی عناوین فصول آن را تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است، کتاب «علامه طباطبایی؛ فیلسوف انسانی ـ اسلامی» در دو جلد به کوشش عبدالحسین خسروپناه گردآوری و از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای نخستین بار در سال 1390 منتشر شده است.

شنبه 1 بهمن 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط