loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روشنای علم؛ بیانات رهبر انقلاب درباره تولید علم

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

کتاب روشنای علم مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون دانش و تولید علم از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «روشنای علم» مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون دانش و تولید علم به کوشش مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در هفت بخش «اسلام و علم»، «غرب و علم»، «ایران و علم»، «دانشگاه و مراکز تحقیقاتی»، «حوزه‌ها»، «جنبش نرم افزاری» و «متفرقه» تدوین و منتشر شد.

اثر حاضر شامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مقوله علم، تولید علم، تحقیق و پژوهش از ابتدای رهبری ایشان است که با همکاری جمعی از طلاب و محققان حوزه علمیه قم و در سه سال کار مستمر به ثمر رسیده است؛ بدون تردید افزون بر پاسخ‌گویی به سؤالات مذکور و تبیین موضوعات مختلف مربوط به علم و تولید علم، به عنوان یک منبع و مرجع علمی تأثیرگذار و هماهنگ کننده علوم و مراکز علمی در فضای رو به پیشرفت علم و دانش جامعه اسلامی ایران می‌تواند ایفای نقش کند.

مطالعه اولیه بیانات و تعریف بیش از پنجاه کلید واژه طی دو مرحله، گزینش اولیه بیانات براساس کلید واژه‌ها، مطالعه دقیق سخنرانی‌های گزینش شده و جداسازی مطالب مرتبط با موضوع مورد نظر، نمایه‌زنی و ایجاد چکیده مطالب که کمک فراوانی به مخاطب در جهت درک مطلب می‌کند، تدوین نهایی، چند دوره بازبینی نمایه‌ها و استخراج فهرست در چند موضوع مختلف برای دسترسی دقیق تر و آسان‌تر خوانندگان، مراحل مختلف تدوین این اثر ارزشمند را تشکیل می‌دهد.

بخش نخست اثر ارزشمند روشنای علم با عنوان «اسلام و علم» در پنج فصل اهمیت علم در اسلام، رابطه علم و دین، سابقه شکوهمند علم در میان مسلمین، وضعیت تأسف‌بار امروز و ضرورت تحرک علمی مسلمین و جامعه مطلوب اسلامی تنظیم شده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «علم، یک نوع معرفت است و برای جامعه بشری، یک ضرورت محسوب می‌شود. اگر علم نباشد، انسان در تاریکی قرار خواهد گرفت و نخواهد توانست اشیای پیرامون خود را بشناسد و از آنها بهره‌برداری کند».

تقابل دین تحریف شده با علم در قرون وسطی، جدایی علم از دین پس از رنسانس، علم بدون اخلاق و نتایج آن، علم، پایه اقتدار غرب، انحصارطلبی و سوء استفاده از علم، استفاده غرب از علوم مسلمین برای پیشرفت، برخی صفات خوب منجر به پیشرفت علمی، فرهنگ‌سازی غلط در ارزش‌گذاری علم، تبلیغات و اقدام علیه پیشرفت علمی مسلمین و ایران و لزوم تفکیک فرهنگ غلط غرب از علم غربی مجموعه 10 فصلی است که بخش دوم اثر با عنوان «غرب و علم» را تشکیل می‌دهد.

در بخش سوم با عنوان «ایران و علم»، 9 فصل سابقه شکوهمند علمی در ایران، خیانت قاجار و پهلوی به پیشرفت علمی کشور، جدا کردن علم از دین در گذشته، تزریق نومیدی و خودباختگی علمی در گذشته، ترسیم وضعیت کنونی، فرصت‌ها و پیشرفت‌های پس از انقلاب، علم، عامل اقتدار کشور، همت و تلاش برای پیشرفت علمی ایران، فرهنگ و استعدادیابی؛ زمینه‌های پیشتازی علم و اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی به چشم می‌خورد.

دانشجویان، اساتید و محققان، مسؤولان و مدیران، نخبگان، پایه‌گذاری و سابقه دانشگاه، آموزش، پژوهش، دین و اخلاق از فصل‌های بخش چهارم با عنوان «دانشگاه و مراکز تحقیقاتی» و سابقه، نخبگان، طلاب و روحانیان، آموزش، پژوهش، زمان‌شناسی و نیازسنجی، وحدت با دانشگاه، مدیریت و زعمای حوزه و شخصیت‌های علمی از فصل‌های بخش پنجم این اثر با عنوان «حوزه‌ها» است.

«جنبش نرم‌افزاری» عنوان بخش ششم کتاب روشنای علم است که هفت فصل مفاهیم، ضرورت برنامه‌ریزی برای تحقق عملی، استقرار روح علم‌گرایی و فرهنگ‌سازی در جامعه، امکانات و زمینه‌های موجود و ضرورت اقدام، آموزش و تمهیدات لازم، پیگیری راه‌های میانبُر برای پیشتازی در علم و تولید بومی و درون‌زایی علمی را در خود جای داده است و بخش هفتم که به عنوان‌های متفرقه اختصاص دارد، زنان و علم و دانش پزشکی را در دو فصل مورد بررسی قرار می‌دهد.

گفتنی است، کتاب روشنای علم در قطع وزیری با شمارگان پنج هزار نسخه در 832 صفحه و با قیمت سیزده هزار تومان به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند با شماره تلفن موسسه کتاب فردا 02517746992 یا سایت پاتوق کتاب یا فروشگاه های محصولات جبهه فرهنگی انقلاب در سراسر کشور یا 66410649-021 تماس گرفته و یا با نشانی پست الکترونیک book@khamenei.ir مکاتبه کنند.

چهارشنبه 5 بهمن 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط