loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقالات حسن بلخاری در کتاب «فلسفه هنر اسلامی»

نویسندگان مرتبط : حسن بلخاری قهی

مجموعه مقالات حسن بلخاری در کتابی با نام «فلسفه هنر اسلامی» توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

«فلسفه هنر» یا از توجه و کنکاش نظری فیلسوفان یک فرهنگ به هنر حاصل می‌شود یا از رویکرد مستقل برخی محققان و هنرمندان در تبیین ماهوی واقعیتی موجود به نام هنر.

از گروه اول می‌توان افلاطون، ارسطو، فلوطین، کانت و هیدگر را مثال آورد و از گروه دوم آلبرتی، داوینچی، کروچه، جورج دیکی و دیگران.

این مجموعه شامل 15 مقاله مندرج در نشریات علمی-پژوهشی و نیز کنگره‌های ملی و بین‌المللی است. در این مقالات آرای فلاسفه و حکیمانی چون فارابی، ابن سینا، امام محمد غزالی، صدرالدین قونوی، جلال‌الدین دوانی و صفی‌الدین ارموی در ابوابی چون قوه خیال و عالم مثال و نیز نظریه‌هایی چون نظریه تقلید یا همان نظریه مشهور میمزیس در فلسفه هنر مورد بحث و تامل قرار گرفته‌اند.

همچنین مفهوم‌شناسی واژه هنر در متون پهلوی و اوستایی و نیز مقالاتی درباره فلسفه معماری به ویژه مبتنی بر هندسه مقدس در کنار نقد آرای کسانی چون الک گرابار و ریچارد اتینگهاوزن که رازگونگی عیسی (ع) و بودا را بنیاد ظهور هنرهای تجسمی در فرهنگ‌های مسیحی و بودایی و فقدان این رازگونگی در زندگی پیامبر اسلام (ص) را عامل فقر و فقد هنرهای تجسمی در هنرهای اسلامی می‌دانند، در این کتاب به بحث گذاشته شده است.

این کتاب در چهار فصل با عناوین مبانی نظری هنری، قوه خیال و عالم مثال نزد حکمای اسلامی، موسیقی و معماری تنظیم شده است که در هر فصل بحث‌های متنوعی چون رمز و رازهای حیات پیامبر (ص) و قابلیت‌های هنر اسلامی، راز بهار در آیینه اسرار، نسبت صناعت و طبیعت در لوامع الاشراق جلال الدین دوانی و ارتباط آن با نظریه میمزیس در فلسفه هنر و مفهوم شناسی واژه هنر در متون اوستایی و پهلوی، رمزگشایی صور در هنر و ادب اسلامی؛ نقد یا تاویل، تاملی در حکمت شیخ کبیر،صدرالدین قونوی، و نظریاتش درباره قوه خیال و عالم مثال، فلسفه خیال در تمدن اسلامی،ابداعات فارابی در مفهوم و کارکرد تخیل، قوه خیال و عالم مثال در اندیشه و آثار امام محمد غزالی و تاملی در مبانی حکمی تخیل هنری مطرح شده است.

در فصل‌های مربوط به موسیقی و معماری نیز موضوعاتی چون طبل شیوا، صور اسرافیل، حکمت یونانی موسیقی ایرانی، نسبت عناصر اربعه با مربع و تاثیرات آن بر هنر و معماری مقدس، جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس(اسلامی) و فلسفه معماری: بازآفرینی عالم با ابتنا بر هندسه مقدس ارائه شده است.

همچنین بلخاری مقدمه‌ای 3 صفحه‌ای بر کتابش و در توضیح چگونگی نگارش مقالات آن نوشته است.

این کتاب 330 صفحه‌ای در شمارگان 2 هزار نسخه به قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است.

به زودی این کتاب در شبکه توزیع سایت پاتوق کتاب و موسسه کتاب فردا قرار خواهد گرفت. از این نویسنده کتابهای زیر در سایت پاتوق کتاب قابل تهیه است:

•آشنایی با فلسفه هنر
•اورنگ: مجموعه مفالات درباره مبانی نظری هنر
•حکمت، هنر و زیبایی
•در دایره معنا: شرح آیات معنوی در ابیات مثنوی جلد 1
•سرگذشت هنر در تمدن اسلامی (موسیقی و معماری)
•مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی: دفتر اول و دوم: وحدت وجود و شهود، کیمیای خیال

جمعه 7 بهمن 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط