loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ نخست کتاب «مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی»

نویسندگان مرتبط : سید حسین اسحاقی

چاپ نخست کتاب «مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی» نوشته سیدحسین اسحاقی از سوی مرکز نشر‌ هاجر، وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، منتشر و روانه بازار کتاب شد. این اثر در راستای تبیین مبانی نظری و کاربردی جهاد اقتصادی به رهپویان آن ارایه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر، اهمیت جهاد اقتصادی را در بیانات رهبر معظم انقلاب جست‌وجو کرده است و با بررسی آن، رشد و پیشرفت کشور اسلامی‌مان را نوید می‌دهد.

به عنوان مقدمه ورود به مبحث این کتاب باید گفت که در فرهنگ دینی و اجتماعی ما، سفارش‌ها و تاکیدهای فراوانی در مورد کار و نقش کارگر به معنای عام آن، در سازندگی جامعه شده است. ایران اسلامی نیز از منابع و ذخایر عظیمی در همه بخش‌ها برای توسعه برخوردار است؛ زیرساخت‌های قابل اعتنایی که در طول سال‌های اخیر در کشور فراهم شده‌اند.

عمده دلیلی که باعث آن شد تا سال‌های گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوال سال «اصلاح الگوی مصرف» و «همت مضاعف و کار مضاعف» و امسال نیز به نام «جهاد اقتصادی» نامگذاری شود نیز این بود که بدون اصلاح الگوی مصرف و در ادامه آن بدون کار و تلاش، آن‌هم کار مضاعف با کیفیت و با بهره‌وری بالا که همه نیازمند همتی ویژه و حرکتی جهادگونه‌اند، نمی‌توان به پیشرفت و عدالت دست یافت.

کتاب حاضر در هفت بخش، جهاد اقتصادی را شرح می‌کند. «جهاد اقتصادی در پرتو آموزه‌های اقتصادی اسلام»، «الگوبرداری از سیره اقتصادی معصومین علیهم‌السلام»، «موانع، راهبردها و آسیب‌های مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان»، «جایگاه دولت و حکومت اسلامی در جهاد اقتصادی»، «بیکاری بزرگترین معضل اقتصادی کشور»، «فساد اقتصادی و راه‌کارهای مواجهه با آن» و «بایسته‌ها و راه‌کارهای تحقق جهاد اقتصادی»، عناوین بخش‌های هفتگانه این اثرند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام نوروزی خود به ملت بزرگ ایران و به ویژه مسوولان کشور توصیه کردند که با توکل به خدای متعال و تقویت مضاعف علم و ایمان، در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی و عمرانی، ورزشی و فرهنگی، گام‌های بلندتری بردارند و با پیمودن راه‌های نو، ایران عزیز اسلامی را به قله‌های بلند پیشرفت و عدالت نزدیک‌تر کنند.

مقام معظم رهبری امسال را سال «جهاد اقتصادی» نامیدند. این تعبیر از دو واژه «جهاد» و «اقتصاد» تشکیل شده است. این اصطلاح برای نخستین بار توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ابداع و وارد اصطلاحات دانش اقتصادی شد. واژه «جهاد» از ریشه «ج ـ ه ـ د» به معنی کوشش، مبارزه و فعالیت است. این کوشش و مبارزه می‌تواند در عرصه‌های گوناگون صورت گیرد؛ از جمله کوشش در مبارزه با امیال درونی که «جهاد اکبر» نامیده می‌شود یا کوشش و مبارزه در راه دفاع از دین یا حفظ قلمرو اسلام که از آن به «جهاد اصغر» تعبیر می‌شود.

کلمه جهاد و مشتقاتش 108 بار در قرآن تکرار شده‌اند. در اسلام، جهاد با نفس برترین جهاد است که در حدیث معروف پیامبر اکرم(ص) «جهاد اکبر» خوانده شده، یعنی برتر از جهاد با دشمن که «جهاد اصغر» نام دارد. اصولا تا جهاد اکبر به معنی واقعی در انسان پیاده نشود، پیروزی در جهاد با دشمن ارزشی نخواهد داشت. پاسداشت اندیشه و نیت در مراحل نفی و انکار دشمنان آشکار کار آسانی است، ولی همین که نهضت مستقر شد و نوبت سازندگی، غنیمت‌ها، منصب‌ها و موقعیت‌ها رسید، حفظ اخلاق، بسیار مشکل‌تر است.

استعاره جهاد برای اقتصاد و اضافه این دو مانند جهاد سازندگی، جهاد علمی و جهاد دانشگاهی به معنای کوشش برای شکوفایی اقتصاد است.

چاپ نخست کتاب «مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی» با شمارگان 3000 نسخه، 312 صفحه و به بهای 47000 ریال راهی بازار نشر شد.

دوشنبه 10 بهمن 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط